Agencja pracy tymczasowej po reformie

Od początku istnienia ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych nastąpił rozwój tego rodzaju praktyki. Stało się tak, mimo że ustawa obciąża agencje i pracodawców-użytkowników wieloma obowiązkami i jest przez nich ciągle krytykowana.

Od początku istnienia ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych nastąpił rozwój tego rodzaju praktyki. Stało się tak, mimo że ustawa obciąża agencje i pracodawców-użytkowników wieloma obowiązkami i jest przez nich ciągle krytykowana.

Sprzedaż agencji zrzeszonych w Związku Agencji Pracy Tymczasowej (ZAPT) w ostatnich latach systematycznie rosła. W ciągu ostatnich dwóch lat uległa podwojeniu i osiągnęła wartość 407 mln zł. Wynik z 2004 r., pierwszego roku obowiązywania ustawy, był aż o 40,5 proc. lepszy od osiągniętego w 2003 r. - Praca tymczasowa to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się form zatrudnienia - uważają członkowie ZAPT. Szybki rozwój rynku wynika z pojawiania się w każdej niemal firmie mniejszej lub większej sezonowości zatrudnienia. Poziom produkcji i sprzedaży ulega okresowym wahaniom, które są często spowodowane uwarunkowaniami związanymi z porami roku. Zmuszają one przedsiębiorstwa do elastyczności w korzystaniu z zasobów pracy. Wzrost zainteresowania pracą tymczasową świadczy o zapotrzebowaniu na taką usługę, która umożliwi przedsiębiorcom elastyczne dostosowanie zatrudnienia do bieżących potrzeb.

Reklama

Wśród pracowników, których agencje wypożyczają pracodawcom, przeważają pracownicy fizyczni. Znajdują oni zatrudnienie w tych przedsiębiorstwach, w których zapotrzebowanie na pracę rośnie sezonowo, np. przetwórstwo, sprzedaż, logistyka itd. - Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych jest dlatego przez nas krytykowana, ponieważ przygotowano ją bez dostatecznej znajomości pracy tymczasowej - wskazuje Kajetan Słonina, prezes ZAPT. Ustawowe przepisy przygotowano "przeciw" agencjom i pracodawcom korzystającym z ich usług, z chęcią, by pracownikom zapewnić optymalna ochronę. - Nie kwestionujemy ustawy i jej propracowniczej orientacji; przecież sami staraliśmy się, by ją przygotowano - wyjaśnia Maurice Delbar z zarządu ZAPT. - Jednak chcielibyśmy, by obowiązujące przepisy nie krępowały rozwoju tej praktyki, jak to się obecnie dzieje.

Ostatnio ZAPT zmienił swój regulamin - zniósł kontrowersyjny wymóg finansowy ustanowiony dla agencji chcących przystąpić do związku (400 tys. kapitału zakładowego). W efekcie w bieżącym roku przystąpiły do niego nowi członkowie - agencje Grupa Tempo i Benefit. Po wielu latach działalności ZAPT otworzył wreszcie własne biuro w Warszawie. Uruchomił też infolinię pod warszawskim numerem telefonu (22) 661 58 11. Agencje pracy tymczasowej zainteresowane współpracą ze związkiem i osoby pragnące podjąć tę formę pracy mogą tu uzyskać wszelkie potrzebne informacje i porady. - Chcielibyśmy podjąć stałą współpracę z prawnikami i Państwową Inspekcją Pracy, aby z czasem nasza infolinia stała się telefonem interwencyjnym.

Krzysztof Polak

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: agencja | praktyki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »