Agencje pracy bardzo tymczasowej

Znalazłeś posadę dzięki agencji pracy tymczasowej? Uważaj na umowę, którą z nią spisujesz, bo może się okazać, że gdy po kilku dniach zrezygnujesz z pracy w ogóle nie dostaniesz pieniędzy. Takie i inne nieprawidłowości w umowach wykryła w ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy. Stosowało je aż 60 proc. kontrolowanych agencji.

Znalazłeś posadę dzięki agencji pracy tymczasowej? Uważaj na umowę, którą z nią spisujesz, bo może się okazać, że gdy po kilku dniach zrezygnujesz z pracy w ogóle nie dostaniesz pieniędzy. Takie i inne nieprawidłowości w umowach wykryła w ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy. Stosowało je aż 60 proc. kontrolowanych agencji.

To że w umowach - jak podaje PIP - często brakowało nazwy pracodawcy, wskazania miejsca pracy, to jeszcze żaden w gruncie rzeczy problem. Rzecz w tym, że agencje często nie podawały np. terminu i sposobu wypłaty wynagrodzenia oraz czasu pracy, a zdarzały się także przypadki, kiedy zastrzegały one, iż w przypadku rezygnacji z pracy w ciągu pierwszych kilku dni pracownik nie otrzyma żadnego wynagrodzenia.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesiącu 2005 roku inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzili kontrolę w 47 agencjach pracy tymczasowej i wśród 96 pracodawców. Nieprawidłowości w zawieraniu umów dotyczyły 61,7 proc. agencji pracy tymczasowej. (W roku 2004 - nieprawidłowości w tym zakresie odnotowano w 32,5 proc. skontrolowanych agencji).

Reklama

Z kontroli wynika, że z pracy tymczasowej korzystają głównie duże zakłady pracy, zatrudniające powyżej 100 osób, działające w przetwórstwie przemysłowym oraz w handlu i w naprawach; na kolejnych miejscach są: hotele i restauracje oraz transport i składowanie.

Kontrole wykazały ponadto, że 27,6 proc. skontrolowanych agencji pracy tymczasowej nie sporządzało i nie wydawało świadectw pracy zgodnie z przepisami, 26 proc. - nieprawidłowo prowadziło ewidencję czasu pracy, a 17,7 proc. nie zapewniło 5-dniowego tygodnia pracy. Nieprawidłowości dotyczyły także udzielania urlopu.

Ustawa o zatrudnieniu pracowników tymczasowych obowiązuje od dwóch lat; reguluje ona zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawców i nakazuje zawieranie umów o pracę (w miejsce dotychczasowych umów cywilno-prawnych).

Ustawa zobowiązuje do równego traktowania przez pracodawcę pracownika zatrudnionego na stałe i pracownika zatrudnionego tymczasowo. Zgodnie z ustawą w okresie 36 kolejnych miesięcy łączny okres wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego pracodawcy nie może przekroczyć 12 miesięcy.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: pracodawcy | nieprawidłowości
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »