Agora wielodochodowa

Agora będzie miała wiele źródeł przychodów. Rozmawiamy z Markiem Sową, prezesem Agory.

Agora będzie miała wiele źródeł przychodów. Rozmawiamy z Markiem Sową, prezesem Agory.

Po przejęciu Trader.com, Agora szykuje się do kolejnych przejęć. Jest m.in. zainteresowana internetowymi serwisami biznesowymi. Spółka pracuje też nad własnymi kanałami tematycznymi dla telewizji mobilnej, naziemnej i internetowej. Na zakupy ma 900 mln zł.

Agora pod pana przywództwem szarżuje na rynku?

- W pewnym sensie tak. Ale nie jest to szarża typu z szablami na czołgi.

A jaka?

- Jesteśmy w ofensywie, zdeterminowani do tego, aby poszerzać swój zasięg i obecność w kluczowych i szybko rosnących segmentach rynku, utrzymując jednocześnie silną pozycję w segmentach najmocniejszych.

Reklama

A nie przeszarżowaliście w przypadku zakupu Trader.com? Niektórzy analitycy twierdzą, że wycena była horrendalna, a Agora usiadła na krześle elektrycznym ze wszystkimi tego konsekwencjami.

- Zostawmy barwne opinie niektórych analityków, a trzymajmy się faktów. Istnieją zresztą opinie innych analityków, wskazujące na wyższą wycenę niż ustalona cena, przy założeniu pełnej synergii pomiędzy aktywami Agory i Trader.com. Oczywiście, że nie przepłaciliśmy. Zapłaciliśmy po prostu premię za aktywa w jednym ze strategicznych obszarów naszej działalności. Fakty są takie, że zapłaciliśmy kwotę, która jest sześciokrotnością przychodów Tradera. To wycena, które nie tylko nie odbiega od średnich rynkowych dla takich transakcji, ale jest nawet niższa. W przypadku Gadu-Gadu było to 16 razy przychody, a w przypadku Allegro - nawet 25 razy.

Dlaczego Trader był wart pieniędzy, które za niego zapłaciliście?

- Zapłaciliśmy premię za kontrolę nad całością przedsięwzięcia, dostęp do najnowocześniejszej na rynku technologii, udział w rynku oraz obszerną bazę kontraktów z reklamodawcami. Samodzielne wypracowanie tych korzyści zajęłoby nam kilka lat i wcale nie jest powiedziane, że przy szybko zmieniającym się rynku internetowym byśmy zdążyli. Natomiast wyniki Tradera jesteśmy w stanie znakomicie zwiększyć dzięki wypracowaniu powiązań promocyjnych, treściowych i sprzedażowych w ramach grupy. To inwestycja długoterminowa. Nie jesteśmy funduszem, który ma za parę lat wyjść z inwestycji. I nie chcemy za kilka lat tłumaczyć inwestorom, dlaczego w stosownej chwili nie wykorzystaliśmy tak świetnej okazji jak Trader.com.

Czy Agora kupi teraz portal Bankier? Ile przejęć planuje jeszcze w tym roku i ile wyda na to pieniędzy? Czy Gazeta Wyborcza zdrożeje w ślad za Dziennikiem, czy jak twierdzą niektórzy, Agora poczeka z nadzieją, że Dziennik się wykrwawi? Czy Agora wystartuje samodzielnie w konkursie na operatora mobilnej telewizji DVB - H? Lepiej dla rynku byłoby, gdyby konkurs ten wygrało czterech operatorów komórkowych, czy któryś z nadawców? Jakie pieniądze może dać mobilna telewizja? Ile kanałów tematycznych planuje uruchomić Agora? Czy, zdaniem Marka Sowy, uda się w Polsce wprowadzić naziemną telewizję cyfrową?

Rozmawiał Michał Fura.

Więcej: Gazeta Prawna 21.05.2008 (99) - str.6

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »