Reklama

Apple najbardziej innowacyjną firmą świata

Zdaniem analityków firmy konsultingowej Boston Consulting Group, najbardziej innowacyjną korporacją świata jest firma Apple - wynika raportu "50 najbardziej innowacyjnych korporacji świata 2014". Blisko połowa z nich pochodzi z USA w Europie przewodzą Niemcy.

To dziewiąta edycja raportu. Na kolejnych miejscach znalazły się takie firmy jak Google, Samsung, Microsoft, IBM, Amazon, Tesla, Toyota, Facebook. Pierwszą dziesiątkę zamyka firma Sony.

Blisko połowa firm (24) z rankingu wywodzi się z USA a największą grupę wśród nich stanowią spółki technologiczne (12).

Z kolei w Europie to Niemcy są wskazywane przez autorów raportu, jako kraj, z którego pochodzi najwięcej innowacyjnych firm. Z tego kraju wywodzi się 7 firm, a wśród nich dominują firmy motoryzacyjne (5). Łącznie z Europy w raporcie znalazło się 13 firm. Azjatyckie firmy uwzględnione w raporcie są z Japonii, Chin i Korei Południowej.

Reklama

W raporcie znalazły się także zalecenia dla polskich firm jak rozwijać innowacyjność. Tomasz Mrozowski z ekspert BCG podkreślił, że bardzo ważne jest, aby firmy miały opracowane przejrzyste strategie, które zakładałyby m.in. wydzielenie z firmy zespołu zajmującego się szukaniem innowacyjnych pomysłów. Nie powinien on podlegać kryteriom ocen związanej z bieżącą działalnością firmy. Strategia powinna także zakładać, szerokie podejście do szukania innowacyjnych pomysłów, a nie skupiać się na rozwiązaniu jednego problemu.

Firmy powinny także akceptować ryzyko związane z szukaniem i testowaniem innowacyjnych pomysłów. Jak zaznaczył Mrozowski, ich szefostwo powinno mieć świadomość, że część pieniędzy przeznaczonych na innowacje nie zwróci się, bo część pomysłów okaże się chybiona. "Trzeba akceptować, że część pieniędzy nie przyniesie zysku, że zainwestujemy w projekty, które nie przyniosą zysku firmie. Ale tylko w taki sposób można stworzyć innowacyjne produkty" - mówił.

- Polskie firmy nie doceniają, że nieudane projekty mogą być źródłem wiedzy i kolejnym etapem w dążeniu do rozwoju innowacyjności. To trochę jak z ogrodnikiem, który sieje dużo i nie boi się wycinać tych roślin, które nie rokują, a pielęgnować te, które rokują - podkreślił. Dodał, że dobrym rozwiązanie jest współpraca kilku firm nad realizacją jakiegoś pomysłu np. w Polsce praca nad jednym standardem mobilnych płatności.

Szukanie innowacyjnych pomysłów powinno także opierać się na ścisłej współpracy z uczelniami, śledzeniu tego, co robią liderzy w danej branży. Ważna jest także współpraca z klientami na wczesnych etapach tworzenia innowacyjnych rozwiązań czy produktów i uwzględnianie ich potrzeb i uwag. W firmie powinien być także dyrektor albo członek zarządu odpowiedzialny za innowacyjność wskazał ekspert.

Badanie "50 najbardziej innowacyjnych korporacji świata 2014" opierało się na rozmowach z 1500 menedżerami najwyższego szczebla odpowiedzialnymi za innowacje a także analizie wskaźników ekonomicznych firm.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »