Reklama

Auta nowe i używane idą jak świeże bułeczki

Według badania opinii przeprowadzonego wśród klientów AAA AUTO na temat czynników wpływających na decyzję zakupu, 78% osób odwiedzających AAA AUTO chce wykorzystać środki pochodzące z Programu 500+ na zakup samochodu. Większość osób (67%) planuje wykorzystać otrzymane pieniądze na spłatę miesięcznych rat kredytowych.

Reklama

Coraz większe zainteresowanie młodszymi autami używanymi

"Dla wielu rodzin dodatkowe 500 zł może stanowić poważny zastrzyk gotówki. Pieniądze pochodzące z programu 500+ na pewno w części będą przeznaczane przez rodziny na bieżące wydatki domowe czy zakup ubrań dla dzieci.

Jednak wyniki naszego badania dowodzą, że większość polskich rodzin zainteresowanych zakupem aut używanych, które będą korzystały z programu 500+, zamierza także przeznaczyć całość lub część tych dodatkowych pieniędzy na zakup samochodu.

Spodziewamy się, że częściej będą poszukiwane najtańsze wersje popularnych aut rodzinnych, jak np. Ford Focus kombi, Volkswagen Passat czy KIA Ceed kombi - powiedział Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

Tymczasem, ponad 63 proc. samochodów jeżdżących po polskich drogach ma więcej niż 10 lat. Według najnowszych statystyk AAA AUTO, największego dealera samochodów używanych w Europie Środkowej, to jednak auta w wieku poniżej ośmiu lat cieszą się największym zainteresowaniem. W regionie Europy Środkowej stanowią one prawie 51 proc. wszystkich samochodów sprzedanych w ciągu ostatnich dwóch lat.

- Od pewnego czasu obserwujemy nieco inny trend w zakupach aut używanych, niż wynika to z oficjalnych danych rejestrowych dotyczących wieku pojazdów. W centrach sprzedaży AAA AUTO największym zainteresowaniem klientów cieszą się auta młodsze niż osiem lat, a więc mniej osób szuka starszych modeli. Dane z przeprowadzonego przez nas sondażu pokazują, że wiele rodzin kupuje nowe używane auto, nie sprzedając starego.

Wykorzystują je do różnych celów transportowych i eksploatują tak długo, jak tylko to możliwe. Oznacza to, że pojazdy te rzadko pojawiają się na rynku aut używanych - powiedział Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

Eksperci szwedzkiej firmy ubezpieczeniowej Folksam zbadali 178.000 wypadków drogowych i na podstawie ich analizy stwierdzili, że ryzyko poważnych konsekwencji dla pasażerów zmniejszyło się o połowę, a ryzyko śmiertelnego wypadku spadło aż o 85 proc. w nowych samochodach, w przeciwieństwie do pojazdów wyprodukowanych na przełomie lat 80. i 90. XX wieku.

Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 20 mln samochodów osobowych, z czego ponad 63 proc. to auta mające powyżej 10 lat. Jest to niewątpliwie jeden z powodów ponadprzeciętnej liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce w stosunku do średniej w UE.

Stare samochody pociągają za sobą wyższe koszty eksploatacji spowodowane dużym stopniem zużycia części i koniecznością ich wymiany, co jest często bardzo kosztowne. Jednocześnie kierowcy zdają sobie sprawę z zagrożeń wynikających z użytkowania takich samochodów.

"Większość osób, które zamierzają kupić używane auto, nie jest zainteresowana starymi pojazdami ze względu na brak odpowiedniego wyposażenia oraz aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa.

Dlatego nasi klienci wolą często wziąć pożyczkę na nowsze, bardziej niezawodne i bezpieczne auto, niż ryzykować kosztownymi naprawami lub następstwami wypadku drogowego - dodał Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

Polacy będą coraz częściej wybierali samochody młode, także te będące jeszcze na gwarancji producentów. Przykładem są rynki czeski i słowacki, na których obecna jest marka Mototechna, należąca do Grupy AAA AUTO, oferująca właśnie takie samochody. Od 2012 roku kiedy Mototechna pojawiła się na tych rynkach, sprzedanych zostało 32.000 aut. W 2017 roku firma planuje sprzedać aż 12.000 aut.

Obecnie w ofercie Mototechna znajduje się niemal 1.000 młodych samochodów, poczynając m.in. od Skody, Dacii, poprzez Mitsubishi, Volkswagena i na BMW kończąc. Klienci mogli kupić w Mototechnie także rzadkie samochody, m.in. Ferrari F430, Maserati GranTurismo, Bentley Continental Flying Spur, Jaguar F-Type R, Alfa Romeo 4C, Porsche 911 TechArt GT Street T4, Tesla Model S.

TOP 10 najlepiej sprzedających się niemal nowych aut segmentu premium: 
1.BMW X5 
2.BMW X6 
3.BMW 5 
4.Audi Q7 
5.Toyota Land Cruiser V8 
6.Toyota Land Cruiser 
7.VW Touareg 
8.Audi A6 
9.Porsche 911 
10.Mercedes ML 
żródło: Mototechna

Grupa AAA Auto istnieje na rynku od 24 lat i prowadzi sieć ponad 40 salonów samochodowych w Czechach, Polsce, na Słowacji i Węgrzech. Specjalizuje się w samochodach po pierwszym lub drugim właścicielu, z udokumentowaną historią serwisową. Od momentu rozpoczęcia działalności, Grupa AAA Auto obsłużyła ponad 1,75 miliona klientów. Obroty firmy przekraczają 435 milionów euro i sprzedaje ona ponad 63 000 pojazdów rocznie.

Na zmianach skorzystają przedsiębiorcy

W trzecim kwartale 2016 roku zarejestrowano w Polsce 92,2 tys. nowych samochodów osobowych, 14,6 tys. aut dostawczych, 6,1 tys. samochodów ciężarowych oraz 6,1 tys. motocykli i 8,9 tys. motorowerów.

Od początku roku dynamiczny wzrost odnotowano wśród aut z alternatywnym napędem. Wciąż najszybciej rośnie popularność samochodów z segmentu dużych MPV, aut sportowych i cabrio oraz kombivanów. Pierwsze trzy kwartały tego roku charakteryzowały się także wzrostem produkcji w fabrykach motoryzacyjnych ulokowanych w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 524 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza wzrost o 2,9% r/r.

Rośnie aktywność klientów indywidualnych

W III kwartale 2016 roku zarejestrowano w Polsce 92,2 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 11,8 tys. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem od stycznia do września liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wyniosła 303 tys., co oznacza wzrost o 17,3% r/r.

Pomimo, iż popyt jest nadal generowany głównie przez klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali w pierwszych trzech kwartałach o 23% aut więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, zaobserwowano również większą aktywność klientów indywidualnych (osób prywatnych i wśród nich również prowadzących działalność gospodarczą).

Rejestracje aut osobowych w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku wzrosły w tej grupie o 7,5%. Tempo wzrostu było jednak trzy razy wolniejsze niż nabywców instytucjonalnych i stąd spadek ich udziału w całym rynku do niespełna 33%.

Nieustannie obserwujemy dynamiczny wzrost liczby rejestracji samochodów premium - w okresie od stycznia do września ich sprzedaż zwiększyła się o prawie 31%, a w samym trzecim kwartale zarejestrowano o 2,8 tys. więcej aut tego typu niż w analogicznym okresie ubiegłego roku czyli 12,5 tys.

Wśród nabywców przeważają firmy i instytucje, które w ostatnim kwartale zarejestrowały aż o 29% aut premium więcej niż w ubiegłym roku. Co ciekawe, tempo wzrostu popytu klientów indywidualnych w tym samym czasie było bardzo zbliżone (28%), jednak ich udział z kwartału na kwartał nieznacznie maleje i spadł w ostatnim czasie do 12,5%. Rynek aut popularnych rośnie nieco wolniej, choć także w niezłym tempie. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku zarejestrowano o 16% pojazdów tej kategorii więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Samochody te zajmują zasadniczą część rynku (88%) - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Auta z napędem alternatywnym - dynamiczny wzrost

W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku najsilniej wzrósł popyt na duże MPV (53% r/r), samochody sportowe i cabrio (47% r/r), kombivany (39%) oraz duże SUV-y i crossovery (35% r/r).

Bardzo dynamicznie rozwija się rynek aut z napędami alternatywnymi (nie licząc napędu na gaz ziemny czy lpg) - w pierwszych III kwartałach 2016 roku liczba rejestracji wzrosła o 77% i wyniosła 7,3 tys. Pomimo tego, że nadal zdecydowanie najpopularniejsze są hybrydy, które odpowiadają za 95% nowych rejestracji w tej grupie, rosnącą popularnością zaczynają cieszyć się samochody elektryczne (w tym hybrydy plug-in), których sprzedano o 80% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jednak wolumen tej grupy jest ciągle bardzo skromny.

Na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost rejestracji SUV-ów, zarówno dużych (35% r/r), jak i małych i średnich (30% r/r), a także limuzyn z segmentu F (32% r/r) - mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Pierwsze dziewięć miesięcy przyniosło także znaczny wzrost sprzedaży we wszystkich kategoriach rynku samochodów użytkowych.

Zarejestrowano 44,4 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 20% więcej niż rok wcześniej. Rejestracje samochodów ciężarowych wzrosły o 23,8% r/r, do poziomu 19,4 tys. sztuk. Rośnie również rynek nowych przyczep i naczep o masie całkowitej powyżej 3,5t - w pierwszych III kwartałach zarejestrowano 17,9 tys. sztuk, o 27,8% więcej niż roku temu. O 18,3% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC>3,5t), których od stycznia do września zarejestrowano 1,4 tys.

Spadki w segmentach motocykli i motorowerów

W pierwszych III kwartałach 2016 roku zarejestrowano 19,3 tys. nowych motocykli, czyli o 5,3% mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku.

W III kwartale 2016 roku wciąż można zauważyć efekty zmiany pozwalającej kierować motocyklem do 125 centymetrów sześciennych posiadaczom prawa jazdy kat. B, a także zmiany przepisów homologacyjnych. Co prawda liczba zarejestrowanych nowych motocykli zmalała o ok. 0,5 tys. sztuk w porównaniu do III kwartału 2015 roku, ale przekroczyła 6,1 tys. i wynik ten jest wciąż bardzo dobrym rezultatem szczególnie w odniesieniu do poprzednich lat.

W III kwartale 2014 roku, kiedy zmieniono podmiotowe przepisy ustawy o kierujących pojazdami, rezultat był o połowę mniejszy.

Od początku roku zarejestrowano 19,3 tys. motocykli, trzy razy więcej niż w 2013 roku i ponad 2 razy więcej niż w 2014 roku. Nieco gorzej wygląda sytuacja na rynku motorowerów. Konsekwentne spadki w tej grupie odnotowujemy od 2009 roku, dodatkowo pogłębione z powodu wspomnianej zmiany przepisów i przesunięcia popytu na większe skutery do kategorii motocykli. Liczba rejestracji motorowerów zmalała od stycznia do września o 14,3% r/r do 21,4 tys. - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Wzrost produkcji w segmencie samochodów osobowych o 2,9%

W pierwszych III kwartałach 2016 roku odnotowano wzrost produkcji we wszystkich kategoriach - ogółem wyprodukowano w Polsce 524 tys. pojazdów samochodowych, o 2,9% więcej niż w poprzednim roku. Najdynamiczniej rosła produkcja autobusów - od stycznia do września zjechało z taśmy montażowej 3,6 tys. sztuk, o 7,1% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Nieco wolniej rosła produkcja aut osobowych - w tej kategorii zarejestrowano wzrost o 2,9% do 428,7 tys. Podobną dynamiką charakteryzowała się produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 91,7 tys. sztuk i była o 2,4% większa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Dane po pierwszych III kwartałach wskazują, że w całym 2016 r. produkcja samochodów osobowych wzrośnie. Sytuacji tej sprzyja rosnący popyt na auta w Europie - od stycznia do września zarejestrowano w Unii Europejskiej 11,2 mln aut, co oznacza wzrost o 8% w stosunku do poprzedniego roku. Warto podkreślić, że trzeci kwartał tego roku był najlepszym trzecim kwartałem od 2009 roku - komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Wzrost eksportu produktów motoryzacyjnych

Aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w dwóch pierwszych kwartałach tego roku. Od stycznia do czerwca wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 15,7 mld euro. Wartość eksportu pojazdów, przyczep i naczep wyniosła 5,7 mld euro (+10,6% r/r). Największy udział mają jednak wciąż podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne - w ich przypadku wartość eksportu wzrosła do 10 mld euro (+7% r/r).

Raport KPMG

Dowiedz się więcej na temat: AAA AUTO | 500 zł na dziecko | motoryzacja | samochody używane

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »