Balice: Budowa łącznika zakończona
Na krakowskim lotnisku zakończyły się prace związane z budową łącznika pomiędzy płytą postojową a drogą startów i lądowań. Nową drogę kołowania poświęcił kardynał Stanisław Dziwisz.
Łącznik to dodatkowa droga kołowania, która zwiększa przepustowość płyty postojowej, czyli możliwości obsługi operacji lotniczych przez port - z 17 do 30 na godzinę. Stanowi on drugą drogę wjazdu na płytę postojową i jednocześnie drogę wyjazdu na drogę startów i lądowań dla samolotów, dzięki czemu usprawnia ruch naziemny oraz zwiększa bezpieczeństwo operacji. Sam łącznik ma 30 457 m kw. powierzchni, przy długości 294 m i szerokości od 75 m do 140,66 m. Znajdują się przy nim trzy miejsca postojowe dla samolotów klasy C (np. boeing 737 / airbus A320) oraz stanowisko do odladzania samolotów zlokalizowane w osi drogi kołowania.
Budowa łącznika rozpoczęła się pod koniec 2009 roku. W trakcie realizacji inwestycji rozszerzony został jej zakres, tak by w przyszłości odpowiadał on wymaganiom II kategorii operacyjnej. Koszt inwestycji to 39 mln złotych, a część pieniędzy pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o.: - Budowa łącznika to jedna z kluczowych dla naszego lotniska inwestycji. Podczas jej realizacji napotkaliśmy wiele wyzwań - jednym z nich była powódź, która poważnie utrudniła prace budowlane. Na szczęście dzisiaj wszystkie prace są już zakończone, a do końca roku na łączniku pojawią się pierwsze statki powietrzne. O tym, jak ogromna i ważna dla lotniska jest to inwestycja mogą świadczyć liczby - nasza dotychczasowa płyta postojowa ma 9 ha, a łącznik - nieco ponad 3 ha.
- - - - -
Spółka Baltic Ground Services uzyskała pozwolenie na obsługę naziemną w sześciu polskich portach lotniczych - poinformowała w środę PAP rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska. Firma będzie zajmowała się m.in. obsługą pasażerów, bagaży, samolotów.
- Wydane przez prezesa ULC zezwolenie Baltic Ground Services pozwala m.in. na przewóz pasażerów do samolotów, transport ich bagaży, a także obsługę ładunków, płyty postojowej i samych samolotów" - powiedziała Krasnodębska.
Spółka swoje usługi będzie wykonywać na lotniskach w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Katowicach.
Baltic Ground Services należy do grupy przedsiębiorstw lotniczych Avia Solutions Group. Firma działa na Litwie i w Polsce. Współpracuje m.in. z takimi przewoźnikami, jak Finnair, Aer Lingus, PLL LOT, Brussels Airlines.
W Polsce działa 36 firm zajmujących się obsługą naziemną. Na warszawskim lotnisku jest ich 20.