Bank Pocztowy traci placówki i pracowników

Wbrew oczekiwaniom zarządu Bank Pocztowy do tej pory nie został dokapitalizowany. Nie została także przyjęta strategia rozwoju spółki. Najnowsza jej wersja przewiduje marginalizację pozycji banku na rzecz rozwoju Poczty Polskiej.

Wbrew oczekiwaniom zarządu Bank Pocztowy do tej pory nie został dokapitalizowany. Nie została także przyjęta strategia rozwoju spółki. Najnowsza jej wersja przewiduje marginalizację pozycji banku na rzecz rozwoju Poczty Polskiej.

Zgodnie z planem zarządu do końca marca tego roku Bank Pocztowy miał zostać dokapitalizowany kwotą od 80 do 100 mln zł.

Termin podniesienia kapitału został przesunięty o jeden kwartał. Decyzję o nim podejmie czerwcowe walne zgromadzenia akcjonariuszy. Jednak wcześniej rada musi przyjąć strategię rozwoju spółki - mówi Andrzej Szukalski, prezes Banku Pocztowego.

Zdecydowała poczta

Opracowana przez zarząd pod koniec ubiegłego roku trzyletnia strategia zakładała m.in. informatyzację banku, rozwój jego własnej sieci oddziałów, a także wykorzystanie do oferowania produktów bankowych 8,3 tys. placówek Poczty Polskiej. Poczta posiada 74,9 proc. udział w banku.

Reklama

Pomyłką jest pomysł wprowadzania do oddziałów pocztowych placówek bankowych. Klient w jednym okienku powinien mieć możliwość skorzystania z produktów pocztowych i bankowych, a także ubezpieczeniowych. Powinni je sprzedawać kompleksowo przeszkoleni pracownicy poczty, a nie banku - uważa Ryszard Pidek, zastępca dyrektora generalnego PP.

Dlatego strategia banku nie została przyjęta i obecnie jest dostosowywana do strategii rozwoju PP i przygotowywanej nowelizacji ustawy o usługach pocztowych.

Znikają placówki

- Naszym wspólnym celem powinno być wzmocnienie pozycji całej grupy, a nie jednej z jej spółek. Dlatego Bank powinien być pomysłodawcą oraz producentem produktów i usług finansowych, które sprzedawane będą w urzędach pocztowych. Nie powinien natomiast tworzyć sieci placówek konkurencyjnych dla PP - mówi Ryszard Pidek.

Dlatego zgodnie z zaleceniem bank wycofuje się z konkurowania z pocztą.

Obecnie posiadamy 60 placówek. Planujemy, że najpóźniej do 2005 r. zostaną one wniesione do PP - mówi Andrzej Szukalski.

Jeszcze pod koniec ubiegłego roku bank dysponował setką placówek. W porównaniu z końcem zeszłego roku o prawie jedną trzecią zmniejszyło się także zatrudnienie w banku - z niemal 1,5 tys. do około 1 tys. Jak twierdzi prezes, część pracowników odeszła w naturalny sposób, część dołączyła do zespołu PP. Jednak obsada w banku ma ulegać kolejnym redukcjom.

Mniejszość milczy

Na temat likwidacji placówek Banku Pocztowego i sprowadzenia go do roli producenta produktów finansowych nie chce się wypowiadać drugi z udziałowców spółki - Prokom.

Sytuacja jest delikatna, bowiem jesteśmy w Banku Pocztowym akcjonariuszem mniejszościowym - mówi tylko Wojciech Okoński, prezes Prokom Investment.

Natomiast w opinii obserwatorów rynku nowy pomysł na Bank Pocztowy ma szanse powodzenia.

To nie jest duży bank i by mógł samodzielnie się rozwijać jego właściciele musieliby sporo zainwestować. Natomiast wykorzystanie największej w kraju sieci placówek do sprzedaży produktów finansowych może spowodować, że bank ten pozyska rzesze klientów, do których nie dotarła konkurencja. Warunkiem jest szybkie wprowadzenie projektu w życie, zanim inni zainteresują się lokalnymi rynkami - uważa Marcin Materna, analityk Millennium DM

Pojawił się system

Z zeszłorocznych planów udało się bankowi zakupić system informatyczny - Def 2000 od firmy Comp. Jest kompatybilny z systemem PP. Jego wprowadzanie zakończy się w pierwszym kwartale przyszłego roku. BP przejął także obsługę wszelkich płatności ZUS.

Nadal chcemy obsługiwać przed akcesyjne i akcesyjne fundusze z Unii Europejskiej kierowane do rolników, gmin i sektora rolno-spożywczego, a także zarabiać na masowej obsłudze drobnych klientów - mówi Andrzej Szukalski.

Nie dodaje, że bank będzie jednak mózgiem tych projektów, a dystrybucją produktów zajmie się poczta.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: bank | poczta | bańki | Bank Pocztowy | strategia rozwoju | placówki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »