Banki blokują karty płatnicze

Multibank i mbank zablokowały część kart płatniczych swoim klientom. Chodzi o karty, których paski magnetyczne zostały skopiowane w jednym z bankomatów w Warszawie. Multibank przyznaje, że doszło do nielegalnych wypłat ze skopiowanych kart poinformował RMF FM.

Z wyjaśnień rzecznika Multibanku Mateusza Żelechowskiego wynika, że karty w nieznanej jeszcze liczbie kopiowano, a transakcji ze skopiowanych kart dokonywano za granicą, m.in. we Włoszech. Ale poszkodowane są też inne banki, które teraz wymieniają się między sobą informacjami na ten temat. Skala tego zjawiska może być bardzo duża.

Reporter RMF FM Wojciech Jankowski dotarł do jednego z klientów, któremu zablokowano kartę. Do pana Piotra zadzwoniła kobieta, twierdząc, że jest pracownicą mbanku. Poprosiła go o podanie numeru karty i poinformowała, że zostanie ona zablokowana.

Reklama

POSŁUCHAJ REOPRTERA RMF FM

ZBP przypomina

Zgodnie z polskim prawem z chwilą zgłoszenia utraty karty odpowiedzialność za przeprowadzone nią transakcje ponosi jej wydawca. Maksymalna odpowiedzialność właściciela karty za transakcje przeprowadzone przed zgłoszeniem jej utraty wynosi równowartość 150 euro. Jednak należy przestrzegać warunków umowy o wydanie karty i regulaminu.

Większość banków oferuje dodatkowe ubezpieczenie karty, które zwalnia nas z tej kwoty. W obydwu przypadkach jest jednak jeden warunek, klient ma dbać o bezpieczeństwo co oznacza, że nie można udostępniać kodu pin innym osobą czyli np. nosić karteczki z zapisanym kodem pin razem z kartą. Gdy nie dopełnimy tego obowiązku wtedy musimy sami pokryć straty.

Różne praktyki banków

Często brak jest wyczerpujących informacji w regulaminie , jakie mamy prawa, np. nie ma wskazanej do jakiej kwoty bank odpowiada. Należy zwracać uwagę co dokładnie obejmuje dobrowolne dodatkowe ubezpieczenie karty, ponieważ w niektórych przypadkach jest to tylko pozorne rozszerzenie ochrony karty. Klienci decydujący się na takie ubezpieczenie mają np. dwa ograniczenia, ochrona działa do 48 godzin przed zgłoszeniem utraty karty lub do 72 godzin, jeśli jest to karta ze zdjęciem, ponadto bank nie ponosi odpowiedzialność za transakcje dokonane przy użyciu prawidłowego kodu pin.

Pamiętaj o swoich prawach

Nie wszyscy wiedzą, że w przypadku gdy bank nie uzna reklamacji możemy jeszcze zwrócić się do organizacji płatniczej, która wydała daną kartę są nimi np. Visa, Mastercard, bo to ona jest instancją ostateczną. Gdy nasza karta zostanie skopiowana albo sfałszowana bank ponosi całą odpowiedzialność za wykonane nieuprawnione transakcje. Uważaj na prowizje Za większość transakcji dokonywanymi kartami płatniczymi banki pobierają prowizję. Przed podpisaniem umowy, należy więc zapoznać się z taryfa opłat i prowizji danego banku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznał za naruszenie interesów klienta potrącanie przez banki zadłużenia zaciągniętego kartą kredytowa z innych rachunków, np. lokat terminowych, praktyki takie wykryto w wielu bankach .

INTERIA/RMF
Dowiedz się więcej na temat: ubezpieczenie | bank | blokowanie | RMF FM | PIN | RMF | MultiBank | bańki | karty | odpowiedzialność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »