Banki przesuwają spłatę długów
W środę zostanie prawdopodobnie podpisane porozumienie o restrukturyzacji zadłużenia Daewoo-FSO w sześciu polskich bankach, którym fabryka winna jest prawie 600 mln zł. Generalne warunki tego porozumienia były uzgodnione pomiędzy stronami tydzień wcześniej, a umowa miała być podpisana dwa dni temu, 15 października.
Zdaniem Edwarda Nowaka, wiceministra gospodarki spotkanie zostało przesunięte nie ze względów merytorycznych, ale proceduralnych.
Podpisanie porozumienia - według Nowaka - wpłynie na dwie podstawowe dla fabryki sprawy. Po pierwsze, będzie ona mogła produkować dalej samochody i szukać w tym czasie nowego inwestora.
Zgodę na publiczne zaproszenie inwestorów do Żerania dała strona koreańska, która jednak postawiła spółce warunek dogadania się z grupą polskich banków. Po drugie, restrukturyzacja zadłużenia krajowego umożliwi spółce rozmowy z wierzycielami zagranicznymi, w tym na temat kapitalizacji długów, jakie Daewoo-FSO ma w Korei.
Aby dalej istnieć na polskim rynku spółka musi odbudować swoje udziały w rynku sprzedaży aut. Po ośmiu miesiącach tego roku wynosi on 13,5 proc. wobec 23 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego. W 2001 roku do końca sierpnia spółka sprzedała w Polsce 32,5 tys. samochodów.