Baza danych skarg konsumentów
Baza danych, która będzie zawierała informacje o wszystkich skargach konsumentów napływających do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz rzeczników konsumentów - to najważniejsze działanie w 2006 roku, na które Urzędowi udało się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych.
Jak poinformował w piątek UOKiK, na ten cel zostanie przeznaczone ponad 1,5 mln euro w ramach projektu Phare 2003 "Wzmocnienie polityki ochrony konsumentów".
"Dzięki elektronicznemu rejestrowi instytucje chroniące prawa słabszych uczestników rynku będą mogły szybciej i skuteczniej interweniować. Ponadto, bardziej efektywny stanie się monitoring praktyk handlowych zagrażających interesom konsumentów" - podał UOKiK w komunikacie.
Fundusze Phare pozwolą także na zorganizowanie szkoleń dla miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Przedsięwzięcie nie ma precedensu, ponieważ po raz pierwszy w szkoleniach wezmą udział wszyscy rzecznicy, których w urzędach miejskich i starostwach powiatowych jest ponad 360.
Część środków unijnych pozyskana przez Urząd, zostanie przeznaczona na edukację przedsiębiorców. UOKiK chce przeprowadzić dla nich szkolenia z zakresu m.in. handlu elektronicznego, przestępczości w internecie oraz ochrony najmłodszych konsumentów korzystających z zasobów internetu.
Dodatkowo z tego samego źródła finansowane będą dwa cykle programów telewizyjnych, poruszających tematykę ochrony konkurencji: "Konsument" i "Konsument w świecie konkurencji" oraz kampania edukacyjno-informacyjna dla dzieci i młodzieży - Moje konsumenckie ABC.