Będzie zakaz dla piwa

Rząd chce zaostrzyć przepisy ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).

W przygotowanym przez Ministerstwo Zdrowia projekcie nowelizacji zaproponowano, aby emisja reklam np. w kinie czy telewizji była możliwa między godziną 23.00 a 6.00 rano. Obecnie reklama piwa w telewizji może być prezentowana już po godzinie 20.00

Sprzeciw browarów

- Obecne zapisy ustawy o emisji reklam piwa są dobre. Nie ma potrzeby zmieniać czegoś, co prawidłowo funkcjonuje - uważa Eliza Panek, rzecznik prasowy Grupy Żywiec. Tłumaczy, że w 2002 roku wypracowany został kompromis. Obniżono godzinę emisji reklam, a branża piwowarska zaczęła przekazywać więcej pieniędzy na sport i kulturę.

Reklama

- Sprzedając produkt, który jest przeznaczony dla dorosłych, powinniśmy mieć możliwość reklamowania go - podkreśla Eliza Panek. Tłumaczy, że reklama powinna być tak skonstruowana, aby była kierowana do dorosłego odbiorcy. Musi być tylko skuteczniejsza egzekucja przepisów dotyczących zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim.

Tymczasem resort zdrowia jest przekonany, że reklama ma wpływ na zachowanie nieletnich. Ministerstwo zwraca uwagę, że po 2002 roku, kiedy to zwiększono liczbę godzin, w jakich dopuszczalna jest promocja piwa, liczba reklam wzrosła z ponad 10 tys. do około 30 tys. Ministerstwo przywołuje badania Światowej Organizacji Zdrowia z 2001 roku, które wskazują na istnienie jednoznacznego związku między wydłużeniem czasu emisji reklam a wzrostem konsumpcji alkoholu przez młodzież.

Brak edukacji społeczeństwa

Danuta Gut, dyrektor Biura Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, jest zdania, że reklama wcale nie ma tak dużego wpływu na spożycie alkoholu.

- Wiele badań pokazuje, że decydują inne czynniki. Reklama jest dopiero na piątym lub szóstym miejscu spośród czynników decydujących o spożyciu alkoholu - mówi Danuta Gut. Zaznacza, że ministerstwo powołuje się tylko na międzynarodowe badania. Nie ma natomiast polskich badań, które pokazywałyby, co wpływa na sięganie przez młodzież po piwo.

- Wystąpiliśmy do poprzedniego ministra zdrowia z propozycją przeprowadzenia takich badań, ale do dziś resort nie wyraził tym żadnego zainteresowania - mówi Danuta Gut. Wyjaśnia, że przekazy reklamowe są obecnie obwarowane takimi restrykcjami, że nie ma szans, by emisja była adresowana do młodzieży.

- Nie da się w tej chwili oszacować strat finansowych, jakie mogą być po wprowadzeniu tych przepisów. Branża piwowarska z pewnością będzie miała trudniej, ale najbardziej te zmiany odczuje przemysł reklamowy - ocenia Danuta Gut.

Czy będzie zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych? Ile wyniesie grzywna dla narciarzy i wodniaków będących pod wpływem alkoholu?

Łukasz Kuligowski

Więcej: Gazeta Prawna 22.07.2008 (142) ? str.14

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | reklama | zakazane | zakazy | zakażanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »