Biedronka stawia na downsizing. Lepiej sprawdzaj opakowania, możesz zapłacić więcej za mniej
Downsizing w Biedronce zyskał już ogólnokrajowy rozgłos. Dyskont stawia bowiem na praktykę pomniejszania zawartości produktu przy zachowaniu podobnej ceny. Okazuje się, że w porównaniu z ubiegłym rokiem wyraźnie zmalało np. opakowanie mrożonych malin. Sieć handlowa argumentuje, że tego typu polityka jest konieczna, aby utrzymać atrakcyjne ceny.
Biedronka znalazła się na oku mediów po tym, gdy okazało się, że sieć zdecydowała się na downsizing w wypadku mrożonek. Chodzi o mrożone maliny, które zmniejszyły opakowanie przy jednoczesnym wzroście ceny za kilogram. Porównanie przeprowadzone przez Business Insidera między gazetką Biedronki z kwietnia 2022 i gazetką z kwietnia 2023 jasno wykazało, że opakowanie mrożonych malin zmniejszyło się o jedną trzecią.
Jeszcze rok temu za 450 gramów mrożonych malin Biedronka liczyła sobie 12,49 zł przy okazaniu karty Moja Biedronka. Obecnie mrożone maliny są do kupienia w promocyjnej cenie 9,99 zł przy zakupie dwóch opakowań, ale zawierają one już nie 450, a 300 gramów owoców.
W kwietniu 2022 roku za kilogram mrożonych malin musieliśmy zapłacić więc 28 zł, a obecnie to już 33 zł.
Jak Biedronka wyjaśnia zmniejszenie opakowania mrożonych malin? Sieć wskazuje, że wzrost ceny malin na rynku był na tyle istotny, że aby utrzymać atrakcyjną cenę produktu i uchronić klientów przed szokiem cenowym, należało zmniejszyć gramaturę, czyli zastosować downsizing.
"Mrożonki to produkty o długim okresie przechowywania i cena surowca zmienia się z dużym opóźnieniem niż w przypadku innych szybko zbywalnych produktów. W przypadku maliny, ze względu na wzrost ceny tego surowca na rynku, zmiana opakowania daje nam możliwość utrzymania nadal atrakcyjnych cen dla klientów" - wskazała Biedronka w odpowiedzi na pytania Business Insidera.
Co ciekawe, nie zawsze w Biedronce mieliśmy do czynienia z downsizingiem produktów. Biedronka wskazuje, że w przeszłości było wręcz przeciwnie.
"Zwracamy uwagę, że obok opakowań mniejszych, niż obecne na rynku popularne formaty, oferujemy też często opakowania większe. Tym samym proponujemy, wspólnie z producentem, wiele ciekawych i atrakcyjnych dla klienta rozwiązań w ofercie" - wskazała sieć w komentarzu do sprawy downsizingu mrożonych malin.
Mrożone maliny w ostatnim roku zmniejszyły swoje opakowanie w Biedronce z 450 gramów do 300 gramów. Jednak w 2018 roku tych samych mrożonych malin mogliśmy kupić "jedynie" 400 gramów, a więc w okresie 2018 - 2022 opakowanie tych mrożonych owoców zostało zwiększone. Inna sprawa, że w 2018 roku w promocji opakowanie 400 gramów mrożonych malin kosztowało 4,65 zł, czyli niemal połowę tego, ile dzisiaj musimy zapłacić za 300 gramów mrożonych malin w promocji.
Przemysław Terlecki