Reklama

Branża motoryzacyjna: Dobry okres dla producentów samochodów w Polsce

Polska jest szóstą montownią nowych samochodów osobowych w Europie, a także - największym producentem i eksportem części, akcesoriów i podzespołów samochodowych.

Nowy Opel Astra trafi do sprzedaży w listopadzie, a już cieszy się dużym zainteresowaniem. Opel otrzymał ponad 30 tys. zamówień na nowy model. Koncern właśnie uruchomił regularną produkcję piątej generacji Astry w fabryce Gliwicach. Takie zlecenie dla zakładu jest ważne zarówno dla regionu, jak i dla całej branży motoryzacyjnej.

Reklama

- W tym roku idziemy na wynik 640-650 tys. sztuk wyprodukowanych w Polsce po 584 tys. w zeszłym roku. Cały wzrost bierze się z podwojenia produkcji Opla w Gliwicach, co pokazuje, że ten koncern dokonał głębokiej restrukturyzacji, wzmocnił potencjał wytwórczy w Polsce. Tu w Gliwicach Opel trafił na bardzo dobre warunki, świetną kadrę, dobre zaplecze instytutów Politechniki Śląskiej i kapitalną załogę, która ściga się ze światem w jakości produkowanych samochodów - mówi agencji Newseria Biznes wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.

Jak podkreśla, decyzja o produkcji w Gliwicach kolejnego nowego i technicznie zaawansowanego modelu marki Opel potwierdza wszechstronność i doświadczenie polskiego zespołu.

- To potwierdza walory Polski w wymiarze globalnym, a jednocześnie buduje dodatkowe zapotrzebowanie na części, akcesoria i podzespoły. Jesteśmy szóstą montownią nowych samochodów osobowych w Europie, ale największym producentem i eksportem części, akcesoriów i podzespołów samochodowych. Na tym budujemy nasze przewagi - mówi Piechociński.

Astra jest jednym z najchętniej wybieranych samochodów w Polsce w okresie ostatnich 20 lat. Jak wynika z danych Instytutu Samar, w ubiegłym roku była czwartym najchętniej wybieranym przez klientów modelem. Uwzględniając statystyki dotyczące wszystkich generacji Astry od 1991 roku w Polsce, model ten zajmuje trzecie miejsce.

Koncern liczy, że nowa wersja powtórzy rynkowy sukces poprzedników. Przesłanki do takiego scenariusza już są - jeszcze przed premierą klienci złożyli zamówienia na 30 tys. sztuk nowego modelu.

- Jesteśmy bardzo ucieszeni informacją, że jest 30 tys. zamówień złożonych zanim zaczęliśmy sprzedaż. Entuzjazm klientów powoduje, że nasze plany będą musiały być zweryfikowane w górę - mówi Andrzej Korpak, dyrektor General Motors Manufacturing Poland.

Astra jest najlepszym spośród produkowanych do tej pory modeli Opla. Gliwicka fabryka zwiększyła zatrudnienie o 450 osób. Dodatkowo przy produkcji Astry przez następne dwa lata pracować będą pracownicy zakładu w Tychach, który teraz jest przebudowywany. Dostosowanie fabryki do nowej produkcji kosztowało ok. 150 mln euro - za tę kwotę m.in. wybudowano trzy dodatkowe hale, zainstalowano nowe matryce w tłoczniach i unowocześniono spawalnie.

- Zwiększyliśmy automatyzację spawalni. Jak otwieraliśmy ten zakład 17 lat temu, to automatyzowana linia stanowiła 20 proc. była, a manualna - 80 proc. Teraz proporcje są odwrotne. To jest duża inwestycja w roboty najnowszej generacji. To kosztuje, ale zwraca się w jakości - wyjaśnia Andrzej Korpak.

Dowiedz się więcej na temat: samochod | w polsce

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »