Browary: dobry pierwszy kwartał
Rynek piwa wciąż rośnie, choć nie tak spektakularnie jak w poprzednich latach.
W I kw. polskie browary sprzedały 5,8 mln hektolitrów piwa, o 2,3 proc. więcej niż przed rokiem. W całym ub.r. sprzedaż wyniosła 30,2 mln hl. Według Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, wzrost sprzedaży nie jest tak spektakularny jak to bywało w poprzednich latach, ale zgodny z prognozami.
Najdynamiczniej, bo o 10,5 proc., rosła sprzedaż Kampanii Piwowarskiej (2,3 mln hl chmielowego napoju). Udział marek tego producenta w rynku wzrósł o 1,8 proc., do 39 proc. Carlsberg Polska (dawny Okocim) sprzedał 715 tys. hl, zachowując sprzedaż sprzed roku. Jednak, jak zaznacza rzecznik spółki Melania Popiel, na wyniku zaważył bardzo słaby styczeń.
Wynik Browaru Belgia (m.in. piwa Gingers, Wojak) to 215 tys. hl sprzedaży, o 5 proc. więcej niż rok temu. Aleksander Chmielewski, dyrektor generalny Browaru Belgia, przewiduje wzrost w tym roku na poziomie kilku punktów procentowych.
Jedyna giełdowa spółka z branży piwnej - Grupa Żywiec - nie udostępniła swoich wyników.
- Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży w I kwartale. Jest zgodna z założeniem. Wzrastamy na poziomie rynku - mówi Justyna Piszczek, rzecznik spółki. Może to jednak oznaczać, że Żywiec traci udziały. Przede wszystkim na rzecz swojego największego rywala KP - producenta Lecha i Tyskiego.
Michał Chmielewski