Budowa CPK rusza pełną parą. Znamy dokładną datę zakończenia projektu
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą a Łodzią rusza pełną parą. - Zdecydowanie jesteśmy za polonizacją tego projektu - mówił na konferencji prasowej rządowy pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek, podkreślając, że rząd chce, aby zyski z budowy nowego megalotniska pozostały w Polsce. Jak dodał, wartość przetargu na terminal pasażerski CPK przekracza 5 mld zł.
Podczas czwartkowej (29 maja) konferencji prasowej poświęconej postępowaniu przetargowemu na terminal pasażerski CPK głos w sprawie zabrali przedstawiciele spółki - prezes Filip Czernicki i członek zarządu Dariusz Kuś - oraz pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
- Proszę państwa, budujemy - tak swoje wystąpienie rozpoczął prezes Czernicki. - W najbliższych tygodniach, po pierwsze, zaczniemy rozmowy w dialogu konkurencyjnym z podmiotami, które chcielibyśmy zaprosić do rozmów na temat wykonania i robót zasadniczych na terminalu.
Spółka spodziewa się zaprosić do rozmów od 3 do 5 wykonawców - dodał. Członek zarządu spółki CPK Dariusz Kuś wskazał, że jesienią 2026 r. ma zostać wybrany wykonawca terminala.
Zakończenie prac naziemnych terminala planowane jest na połowę 2027 r., a w 2029 r. ma zakończyć się budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi i nadziemnej stacji kolejowej. Przypomnijmy, że tunel ten jest częścią kolejowego "Y" - linii, która do 2032 roku ma połączyć Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku ma umożliwić uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania.
Do końca 2032 r. nowe lotnisko ma być otwarte dla ruchu pasażerskiego. - I w tym zakresie nie przewidujemy żadnych zmian - zapewnił prezes Czernicki. Jak dodał, być może w trakcie inwestycji spółka będzie przygotowywać się do obsługi nie co najmniej 34 mln pasażerów rocznie (jak to jest obecnie zakładane w świetle prognoz), a 38 mln pasażerów. Ma to związek ze zmieniającymi się prognozami dotyczącymi ruchu lotniczego na Mazowszu. Członek zarządu CPK Dariusz Kuś doprecyzował, że infrastruktura przystosowana do obsługi do 44 mln pasażerów rocznie będzie uruchamiana w tzw. trybie opcji.
Terminal CPK ma mieć powierzchnię ok. 450 tys. m kw. Dla porównania - powierzchnia terminala Lotniska Chopina to 165 tys. m kw. Projekt zakłada, że budynek główny terminala będzie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.
Wcześniej, bo późnym wieczorem w środę 28 maja, na platformie zakupowej CPK pojawiły się dokumenty dotyczące postępowania przetargowego. Dowiadujemy się z nich, że postępowanie prowadzone będzie w trybie dialogu konkurencyjnego - zgodnie z niedawną zapowiedzią premiera Donalda Tuska, który zasugerował, że taki tryb będzie sprzyjał polskim wykonawcom. "Zadaniem zleceniodawcy, spółki CPK, jest takie przeprowadzenie postępowania, by skorzystały na tym polskie spółki. I tak będzie" - mówił szef rządu.
- Zdecydowanie jesteśmy tutaj za polonizacją tego projektu - powiedział na konferencji prasowej w czwartek Maciej Lasek. Podkreślił on, że program inwestycyjny CPK jest realizowany "konsekwentnie i krok po kroku". - To kolejny kamień milowy na drodze do budowy Lotniska CPK. Tym projektem wpisujemy się w wyznaczony przez rząd kierunek wspierania polskiej gospodarki.
Czego jeszcze dowiadujemy się z dokumentacji przetargowej? Wykonawcy chętni podjąć się budowy terminala CPK mogą zgłaszać się do 29 sierpnia 2025 r. Spółka CPK będzie drobiazgowo analizować oferty - wskazany czas obowiązywania umowy z wybranym wykonawcą rozpoczyna się 18 grudnia 2026 r. (według przedstawionego podczas konferencji harmonogramu, grudzień'26 to najpóźniejszy czas zawarcia umowy), a datę zakończenia prac określono na 3 grudnia 2031 r.
Potem, jak wyjaśnił na konferencji szef spółki CPK Filip Czernicki, będą miały miejsce procedury związane z certyfikacją i przygotowaniami do uruchomienia lotniska. Potrwają one około roku.
Wymagania, jakie zleceniodawca stawia przed potencjalnymi budowniczymi terminala, są wysokie - i premiują duże podmioty. Dotyczą m.in. przychodu rocznego - w każdym z ostatnich czterech lat obrotowych nie może on być mniejszy niż 4 mld zł lub równowartość tej kwoty w walucie obcej (jeśli firma startująca w przetargu działa na rynku krócej niż cztery lata, to musi wykazać się takim przychodem w każdym roku obrotowym dotychczasowej działalności).
- Oczekujemy, że do wykonania terminalu (...) przystąpią konsorcja składające się z bardzo profesjonalnych podmiotów, które wykażą się odpowiednim doświadczeniem - powiedział członek zarządu spółki CPK Dariusz Kuś.
Wymagane jest również, aby wykonawca wykazał się realizacją - w ciągu ostatnich dziesięciu lat - co najmniej dwóch inwestycji budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie o wartości co najmniej 300 mln zł netto. Mają to być inwestycje polegające na budowie lub przebudowie obiektów z sektora lotniczego lub budownictwa kubaturowego niemieszkaniowego.
- Trzeci warunek to wykazanie się personelem (...) który biegle posługuje się językiem polskim - dodał Dariusz Kuś.
W dokumentacji przetargowej spółka precyzuje, że dyrektor kontraktu, kierownik budowy i koordynator ds. BIM (modelowania informacji o budowaniu) muszą znać język polski na poziomie umożliwiającym realizację zamówienia.
Na pierwszym miejscu wśród kryteriów przetargowych znajduje się cena, na drugim technologia i organizacja robót, a na trzecim warunki gwarancji, jakie spółka CPK otrzyma od wykonawcy. - Na obecnym etapie nie decydujemy jeszcze, jakie to będą szczegółowe proporcje związane z ceną i technologią. (...) To będziemy musieli zrobić na etapie zaproszenia do składania ofert cenowych - zauważył Dariusz Kuś.
Podkreślił, że oczekiwania spółki są takie, że dzięki przyjętym kryteriom i zapewnionej przez nie wysokiej jakości wykonania projektu zbudowane zostanie najlepsze lotnisko w Europie. Maciej Lasek dodał, że będzie to również lotnisko najnowocześniejsze.
Katarzyna Dybińska