Ceny kawy biją 40-letnie rekordy. Handlowcy robią, co mogą, żeby minimalizować podwyżki
Kawa robusta podrożała o 17 proc. w ciągu miesiąca i aż o około 66 proc. w ciągu roku. I co prawda, w górę idzie cały indeks światowych cen żywności, to jednak ceny kawy w tym roku biją 40-letnie rekordy. Sklepy i kawiarnie robią, co mogą, żeby nie podnosić cen, ale jak sami mówią coraz głośniej, nie będą tego mogli robić w nieskończoność.
- Światowe rynki stoją przed wyzwaniem związanym z rekordowymi cenami kawy. Szczególnie widać to w przypadku robusty, której cena za tonę osiągnęła ostatnio historycznie wysokie wartości na giełdach - powiedział "Rzeczpospolitej" dyrektor kategorii w sieci Biedronka Antoni Płuciennik.
Z rynku żywności na świecie płyną coraz mniej optymistyczne wieści, gorsze niż jeszcze kilka miesięcy temu. Szczególną uwagę zwraca zwłaszcza kawa. W przypadku robusty cena za tonę osiągnęła wartości niewidziane od 40 lat.
- Choć giełdowa cena kawy to kilka dolarów za kilogram, to ta, jaką kupują naszego typu palarnie, kosztuje ponad 10 dol. W efekcie 250-gramowe opakowanie kawy speciality kosztuje dzisiaj około 50-60 zł, choć zupełnie niedawno kosztowało 30-40 zł - zwraca uwagę Łukasz Wichłacz, prezes Coffeedesku, który oferuje kawę i akcesoria do jej parzenia, zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych.
Według Międzynarodowej Organizacji Kawy, Wietnam, który jest największym na świecie producentem robusty, "w dalszym ciągu boryka się z trudnościami z podażą" po słabych zbiorach zarówno w zeszłym, jak i obecnym sezonie.
Do tego w związku z suszami i upałami w Wietnamie, zbiory kawy w 2024 r. znowu mogą okazać się niższe, niż zakładano.
Sklepy i kawiarnie, żeby nie zniechęcić klientów, starają się minimalizować podwyżki. - Robimy, co w naszej mocy, żeby nasze ceny były jak najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia klientów - zapewnił Płuciennik. Jednak - według większości handlowców - nie da się tego robić w nieskończoność.
Dlatego wkrótce podwyżki cen kawy w sklepach i kawiarniach mogą dotknąć miliony Polaków. Jak wynika z danych Consumer Panel Services GfK, kawa jest kupowana przez niemal wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce.