Polacy coraz chętniej sięgają po chińskie auta. Gigantyczny wzrost sprzedaży
Sprzedaż nowych aut osobowych z Chin wzrosła w I kwartale ośmiokrotnie w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku - informuje poniedziałkowa "Rzeczpospolita".
Jak czytamy, "od stycznia do końca marca w Polsce zarejestrowanych zostało 7075 aut chińskich producentów wobec 887 w tym samym czasie przed rokiem". "W rezultacie ich udział w naszym rynku nowych aut osobowych zwiększył się do obecnych 5 proc. z 0,6 proc. rok temu i z 4,7 proc. w styczniu 2025 r." - podano.
Zobacz także: Nadciągają kolejne cła Trumpa. Chodzi m.in. o smartfony
Oceniono, że "przełomowy dla chińskich marek w Polsce był rok ubiegły, w którym sprzedaż ich samochodów poszybowała blisko 70-krotnie: do 10,7 tys. ze 168 w roku 2023". "Atrakcyjne ceny, doceniana przez konsumentów jakość, a także zapowiedź budowy dużej sieci serwisowej oraz dostępność części sprawiają, że klienci decydują się na kupno takich aut" - powiedział "Rzeczpospolitej" Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
W artykule zaznaczono, że "wbrew obiegowej opinii wśród chińskich aut zarejestrowanych w tym roku na polskim rynku pojazdy elektryczne mają niewielki, niespełna 5-proc. udział".
Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego niemal trzy czwarte to samochody z silnikiem benzynowym, ponad 12 proc. stanowią hybrydy, 11 proc. - hybrydy plug-in. Chińskie marki cieszą się rosnącą popularnością w Europie. Branżowa firma analityczna Jato podaje, że ich rynkowy udział zwiększył się między styczniem 2024 r. a styczniem 2025 r. z 2,4 proc. do 3,7 proc.
"Rzeczpospolita" wskazuje, że liderem była należąca do SAIC Motor marka MG z wynikiem 6763 zarejestrowanych aut w roku 2024, podczas gdy w samym pierwszym kwartale br. wolumen sprzedaży przekroczył 3 tys. Na drugim miejscu podium znalazła się marka Jaecoo z wynikiem 1202 aut w I kwartale. Trzecie miejsce zajęła marka Omoda (1194).