Reklama

Chiny kupowały ropę na potęgę

Chiny realizowały wzmożone zakupy ropy w maju i czerwcu ze względu na korzystne ceny surowca. Do naftoportów ustawiały się kolejki tankowców. Tamtejsze rafinerie zwiększały przerób do rekordowych poziomów. Teraz surowiec już podrożał, co może zmniejszyć skłonność do zakupów. Z drugiej strony w kraju za sprawą wspieranych przez państwo programów infrastrukturalnych wciąż rośnie popyt na paliwa.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Jak podała agencja Reutera, w lipcu tego roku wydajność chińskich rafinerii wzrosła rok do roku 12 proc., osiągając największy miesięczny poziom w historii. Rafinerie przetworzyły w poprzednim miesiącu 59,6 mln ton ropy, co w przeliczeniu na przerób dzienny dałoby nieco ponad 14 mln baryłek dziennie. Stało się tak, bo przywrócono działalność kilku dużych zakładów, które wcześniej przechodziły modernizacje.

W ciągu siedmiu miesięcy 2020 roku przerób ropy w Chinach wyniósł blisko 379 mln ton, co dało niecałe 13 mln baryłek dziennie. Wolumen przerobu był o 2,3 proc. wyższy niż w analogicznym okresie minionego roku.

Chiny zwiększały zakupy wiosną, gdy ropa została mocno przeceniona. W maju na przykład niemal podwoiły import surowca z Arabii Saudyjskiej rok do roku, do 9,2 mln ton (ok. 2,2 mln baryłek dziennie). W pewnym momencie tworzyły się kolejki tankowców do tamtejszych naftoportów. Statki musiały czekać na rozładunek.

W tym czasie na lokalnym rynku odczuwalny był niedobór benzyn. Państwo Środka, by zaspokoić wewnętrzny popyt, zmniejszyło eksport paliw (w kwietniu o 64 proc. rok do roku). Jednocześnie  przywracano do pracy kolejne rafinerie.

Rekordowy import surowca do Chin, odczuwalny szczególnie w maju i czerwcu, czyli tuż po kwietniowej bardzo silnej przecenie ropy, wspierał jej notowania. W lipcu zakupy były już niższe niż w czerwcu, choć wyższe niż w lipcu 2019 roku.

W sierpniu do Chin dotrze ostatni ładunek zakupiony po okazyjnej cenie. Co będzie dalej? Czy wzmożony popyt na surowiec ze strony Państwa Środka się utrzyma?

Za taki scenariuszem przemawia odradzający się wciąż popyt na lokalnym rynku. Rząd stymuluje rozwój wielkich projektów infrastrukturalnych, by zapewnić rozwój chińskiej gospodarki. Rozwój przemysłu i wzrost zapotrzebowania na usługi transportu drogowego może wspierać dalsze zakupy ropy.

Dodatkowy czynnik to oczekiwania, że Chiny zwiększą zakupy amerykańskiej ropy, co przewiduje pierwsza faza umowy handlowej zawarta ze Stanami Zjednoczonymi i Państwem Środka. Znalazł się tam zapis, że Chiny mają m.in. kupić za 52,4 mld dol. amerykańską ropę, produkty rafineryjne, skroplony gaz ziemny i węgiel.

Szacuje się, że Chiny zrealizowały zaledwie 5 proc. docelowych zakupów amerykańskich produktów energetycznych, co wskazywałoby na potrzebę zdynamizowania handlu w tym sektorze.  Według informacji Reutera, chińskie państwowe giganty naftowe wstępnie zarezerwowały tankowce, planując dostawy co najmniej 20 mln baryłek amerykańskiej ropy w sierpniu i we wrześniu.

Z drugiej jednak strony nie wiadomo, czy popyt nie zostanie wyhamowany rosnącymi od kwietniowego dołka cenami ropy. W kwietniu ropa Brent kosztowała nawet poniżej 20 dol. za baryłkę, teraz trzeba za nią już płacić około 45 dol. za baryłkę.

W mediach pojawiają się też informacje, że część chińskich rafinerii, w związku z obserwowanym obecnie spadkiem marż rafineryjnych, rozważa przeprowadzenie w sierpniu prac modernizacyjnych niektórych swoich zakładów.

Innym czynnikiem, który nakazuje ostrożną ocenę sytuacji, jest słaby popyt na paliwa w pozostałej części Azji. Chiny mogą więc nie potrzebować tyle surowca, bo nie będzie popytu na eksportowane przez nie paliwo.

Nie wiadomo też, jaki jest poziom rezerw handlowych i strategicznych w tym kraju. Część rynkowych obserwatorów ocenia, że magazyny są w dużej mierze wypełnione, co zmniejszałoby skłonność do zakupów w kolejnych miesiącach.

Monika Borkowska

Ropa Brent natychmiast

41,66 -0,28 -0,67% akt.: 25.09.2020, 16:15
  • Max 42,31
  • Min 41,52
  • Stopa zwrotu - 1T -3,51%
  • Stopa zwrotu - 1M -8,32%
  • Stopa zwrotu - 3M 3,62%
  • Stopa zwrotu - 6M 50,94%
  • Stopa zwrotu - 1R -33,04%
  • Stopa zwrotu - 2R -48,28%
Zobacz również: OLEJ KANADA ROPA CRUDE SOK POMARAŃCZOWY
Dowiedz się więcej na temat: Chiny | ropa naftowa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »