Cichy rozwód Poczty Polskiej z Orlenem. Ważna umowa wygasła, firmy zakończyły współpracę
Poczta Polska i Orlen idą własnymi drogami jeśli chodzi o rozwój punktów odbioru paczek. Chociaż jeszcze miesiąc temu stacje paliwowe koncernu były wymieniane przez PP wśród punktów odbioru zaraz po placówkach własnych, to teraz logotypu Orlenu nie ma ani na stronie internetowej Poczteksu, ani na stronie informacyjnej o punktach PUDO - informują wiadomoscihandlowe.pl.
Jeszcze w sierpniu br. Poczta Polska informowała w komunikatach, że ma ponad 17 tys. punktów odbioru, które "poza własnymi placówkami" zlokalizowane są "także na stacjach paliw Orlen, kioskach i salonikach Ruch oraz najpopularniejszych sklepach detalicznych, takich jak Żabka, Lewiatan, ABC czy Delikatesy Centrum". Operator chwalił się, że "posiada również automaty paczkowe zlokalizowane m.in. w wybranych placówkach pocztowych i sklepach sieci Biedronka".
To jednak było w sierpniu. Aktualnie miejsc, gdzie zamawiający produkty przez internet mogą odebrać przesyłkę doręczaną przez Pocztę Polską, zostało prawie 17 tys., a dokładnie 16 551. Z listy odpadły stacje benzynowe narodowego giganta. Tych ostatnich jest w Polsce 1881, ale nie wiadomo, czy na wszystkich można było odebrać przesyłkę.
- Stacje paliw Orlen zostały wyłączone z sieci punktów odbioru Poczty Polskiej w związku z zakończeniem okresu obowiązywania dotychczasowej umowy - poinformował w odpowiedzi na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl Daniel Witowski, rzecznik Poczty Polskiej.
Co ciekawe, w sieci punktów odbioru przesyłek Poczty Polskiej pozostały na ten moment punkty Ruchu, choć ta firma jest kontrolowana przez PKN Orlen.
- Aby nasi klienci cieszyli się dotychczasowym komfortem i bliskością punktów odbioru, rozszerzyliśmy listę o sklepy sieci Groszek. To jednak nie koniec. Jeszcze w tym roku do sieci punktów odbioru przesyłek KEP Poczty Polskiej dołączą kolejni partnerzy. Nowe lokalizacje umożliwią lepsze dopasowanie do potrzeb klientów - zapowiada rzecznik Poczty Polskiej.
Zakończenie współpracy pomiędzy firmami wydaje się być ruchem spodziewanym i oczywistym. Kiedy Poczta Polska zawierała sojusz z Orlenem, dla klientów prywatnych był on głównie operatorem stacji paliw. Jednak w ub. roku koncern paliwowy ogłosił śmiałe plany rozwoju w obszarze usług kurierskich, co oznacza bezpośrednie starcie właśnie m.in. z Pocztą Polską.
Orlen jest właścicielem 65 proc. udziałów w spółce Ruch. Już w listopadzie 2021 roku, kiedy Orlen przejął kontrolę nad Ruchem, Daniel Obajtek, prezes paliwowej firmy zapowiadał, że koncern z Płocka chce m.in. rozwijać segment usług kurierskich oraz nowe formaty gastronomiczno-sklepowe.
Od tego czasu Orlen rozwija swoją sieć punktów odbioru przesyłek oraz stawia własne maszyny paczkowe. Tych ostatnich w lipcu br. było ponad 1 tys., a plan na koniec 2022 roku to 2 tys.
Choć realizacja planów Orlenu wydaje się mało prawdopodobna, a stawanie nowych maszyn idzie wolniej niż zapowiadano, cel spółki wchodzi w paradę Poczcie Polskiej, która również rozmieszcza swoje maszyny. Na razie ma ich niecałe 200 i stale poszukuje lokalizacji pod nowe automaty. I podobnie jak PKN Orlen, ma zamiar postawić 2 tys. automatów paczkowych, tyle że do końca pierwszego kwartału 2023 roku.
Poczta szybko dogoni swojego paliwowego konkurenta, ponieważ co najmniej 750 automatów paczkowych stanie przy sklepach Biedronka. Gwarantuje to umowa zawarta w listopadzie 2021 roku. Maszyny występować będą w dwóch wielkościach i będą mieć 60 lub 80 skrytek.
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
- Nowa sieć automatów zewnętrznych maszyn Pocztex Automat ma być uruchomiona w najbliższych tygodniach - podaje Daniel Witowski.
Tymczasem Orlen według najnowszych danych ma obecnie 1,2 tys. automatów paczkowych i ponad 7 tys. punktów nadawczo-odbiorczych znajdujących się m.in. w kioskach Ruchu oraz placówkach partnerskich.
Usłudze Orlen Paczka niedawno stuknął rok. Spółka podaje, że to czas pozyskiwania nowych partnerów, stałego rozszerzania zakresu współpracy z dotychczasowymi partnerami, jak również ciągłego usprawniania łańcucha dostaw i odbioru paczek.
Współpraca Orlenu z Pocztą Polską rozpoczęła się siedem lat temu - początkowo usługę ochrzczono mianem "Stacja z paczką". Dzięki ówczesnej umowie liczba punktów odbioru operatora pocztowego powiększyła się o 900 lokalizacji, z 4,2 tys. do 5,1 tys. punktów.
Kolejny, długoterminowy kontrakt spółki zawarły w 2018 roku. Poczta Polska miała wtedy 7 tys. punktów odbioru, w tym około 1 tys. na stacjach PKN Orlen. Umowa obowiązywała do września 2021 roku, ale choć spekulowano, że firmy nie będą chciały jej przedłużyć ze względu na rozwój sieci kurierskiej samego Orlenu, firmy wytrwały razem jeszcze przez rok.
Magda Głowacka