Co drugi klient sklepów online jest gotów dopłacać za ekologię
Co drugi klient sklepu internetowego bierze pod uwagę fakt, czy sprzedawca jest firmą odpowiedzialną społecznie i czy działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju - informuje w raporcie "Odpowiedzialny e-commerce" Izba Gospodarki Elektronicznej.
Z badania "Odpowiedzialny e-commerce" wynika, że osoby kupujące w sieci cenią przejrzyste informacje na temat produktów. Zwracają uwagę na szczegółowy opis dotyczący pochodzenia artykułu, jego składu i sposobu dostarczania. Ważne są też dane, czy proces produkcji i konfekcji nie wpływa negatywnie na środowisko naturalne. Kupujący cenią sobie dokładne informacje w zakresie polityki zwrotów (52 proc.) i procesu reklamacji (50 proc.). Zauważają jednak, że zwrot towarów zakupionych przez Internet niesie za sobą negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Jak bowiem wynika z raportu, chętniej kupujemy w sklepie internetowym, który ogranicza swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. Co drugi klient (49 proc.) jest gotów dopłacać za ekologiczne opakowanie przesyłki, a większość (71 proc.) deklaruje, że zwraca uwagę na to, w jaki sposób został opakowany zamówiony produkt. Badani zgadzają się, że w dzisiejszych czasach społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to "must be" dla firm, jeśli te chcą być konkurencyjne na rynku.
- Raport powstał w ważnym momencie dla branży handlu elektronicznego. Dotyczący CSR i etyki w e-biznesie, wyraźnie wskazuje, że dla e-konsumentów ważne jest, by sklep internetowy czy marketplace działał odpowiedzialnie społecznie i zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju - podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Świadome podejście polskich sklepów internetowych do zagadnienia odpowiedzialnego biznesu, daje działającym w sieci przedsiębiorcom przewagę na arenie międzynarodowej. Dotyczy to m.in. budowania transgranicznego handlu oraz eksportu online. Trzech na czterech konsumentów wyraża opinię, że zaangażowanie firmy w działania CSR wpływa pozytywnie na jej wizerunek. Dodatkowo, zdaniem prawie połowy kupujących przez Internet (48 proc.), na decyzję o zakupie korzystnie wpływa informacja, czy dany sklep sprzedaje produkty certyfikowane, a prawie tyle samo (49 proc.) przychylniej patrzy na marki biorące udział w raportach społecznych.
Polacy mają dobrą opinię na temat działających w kraju sklepów internetowych. - Aż 68 proc. ankietowanych wskazuje, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny i wyżej przez nich oceniany, niż ten spoza Unii Europejskiej - podkreśla Marta Mikliszańska, Head of Sustainability and Public Affairs w Allegro. Zdaniem Miklaszewskiej, na dobrą ocenę składać się mogą nie tylko szybsze dostawy, ale również transparentność i społeczne zaangażowanie firm z branży e-commerce. - Cieszy nas, że rośnie liczba dobrych praktyk, które mogą przyciągnąć świadomych klientów, ale też pracowników - podkreśla Mikliszańska.
Planuj zakupy i znajdź najnowsze promocje w sklepach z ding.pl
Ewa Wysocka