CRM w Polsce poniżej oczekiwań

Według najnowszego raportu firmy badawczej PMR, polski rynek CRM rozwija się powoli, a jego perspektywy wzrostu są słabe. Dzieje się tak mimo nadziei wiązanych w ostatnich latach z tym sektorem przez dostawców oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Używane w Polsce pakiety CRM to zazwyczaj proste, mało rozbudowane rozwiązania.

Według najnowszego raportu firmy badawczej PMR, polski rynek CRM rozwija się powoli, a jego perspektywy wzrostu są słabe. Dzieje się tak mimo nadziei wiązanych w ostatnich latach z tym sektorem przez dostawców oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Używane w Polsce pakiety CRM to zazwyczaj proste, mało rozbudowane rozwiązania.

Według najnowszego raportu firmy badawczej PMR, polski rynek CRM rozwija się powoli, a jego perspektywy wzrostu są słabe. Dzieje się tak mimo nadziei wiązanych w ostatnich latach z tym sektorem przez dostawców oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Używane w Polsce pakiety CRM to zazwyczaj proste, mało rozbudowane rozwiązania.



Według raportu 'Rynek ERP i CRM w Polsce 2005-2006' przygotowanego przez PMR, 12% polskich firm zatrudniających 50 lub więcej osób korzysta z oprogramowania wspomagającego kontakty z klientami (tzw. CRM). Choć owe 12% to około 2 100 przedsiębiorstw, polski rynek CRM trudno uznać za duży. Zaledwie ok. 500 firm dysponuje pakietami CRM o zaawansowanej funkcjonalności - pozostałe przedsiębiorstwa korzystają z prostych rozwiązań.

Reklama



W polskich warunkach CRM to często aplikacja utworzona przez firmę samodzielnie, czasem kupione w sklepie oprogramowanie pudełkowe, a tylko w nielicznych przypadkach rozbudowany system zamówiony u zewnętrznego dostawcy. Niski stopień zaawansowania stosowanych rozwiązań jest pochodną wymagań polskich firm w zakresie CRM, które zwykle nie są wygórowane: większości firm wystarcza historia kontaktów z klientami i podstawowy zestaw analiz. Dlatego też preferują zakup jak najtańszych rozwiązań.



Rocznie dokonuje się w Polsce (wśród badanych przez PMR przedsiębiorstw) kilkuset wdrożeń CRM, w większości bardzo małych, zarówno w sensie funkcjonalności, jak i liczby użytkowników. Większość systemów CRM działających w Polsce ma nie więcej, niż 10-15 użytkowników. Równie rzadko firmy zamawiają u dostawców rozbudowę posiadanych już aplikacji CRM.



Próbka raportu do pobrania w dziale Raporty:


http://www.e-biznes.pl/raporty


e-biznes.pl
Dowiedz się więcej na temat: firmy | polski rynek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »