Reklama

Czarne chmury nad rynkiem piwa

Trend spadkowy w wolumenie sprzedaży piwa pozostanie spadkowy w ciągu najbliższych miesięcy - uważa Robert Priday prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

- Rynek piwa w Polsce kurczy się począwszy od sierpnia 2012 roku i oczekujemy, że ten trend będzie się utrzymywał w kolejnych miesiącach. Trudna sytuacja dla browarnictwa utrzyma się pewnie jeszcze w miesiącach wakacyjnych, które są kluczowe dla sprzedaży. Odbicie w II połowie roku prawdopodobnie nie zrekompensuje wcześniejszych strat - powiedział na zeszłotygodniowej konferencji Priday.

Z danych GUS wynika, że produkcja piwa w polskich browarach (kierowana na rynek krajowy i na eksport) była w 2012 roku rekordowa pod względem ilości i wyniosła 37.852 tys. hl.

Reklama

- Branża jest w stanie poradzić sobie z inflacją na "normalnym" poziomie, tj. w okolicach 2,5 proc. rdr. Natomiast nadzwyczajny wzrost cen zbóż lub podniesienie akcyzy, czyli dwóch głównych czynników cenotwórczych piwa, może odbić się na sprzedaży - powiedział Priday.

- Przewiduję, że średnia cena piwa może wzrosnąć, jednak ciężko stwierdzić kiedy to nastąpi. Cena minimalna pozostanie jednak stabilna. Nie spodziewam się wojen cenowych pomiędzy producentami - dodał.

Średnia cena litra piwa w 2012 roku wyniosła 5,19 zł, wobec 5,17 zł rok wcześniej.

Według wyliczeń ZPPP Browary Polskie w 2012 roku piwa z kategorii "ekonomiczne" (których cena jest niższa od średniej ceny o ponad 20 proc.) stanowiły 33,6 proc. rynku. Z kolei piwa kategorii "premium" (których cena jest o 15 proc. wyższa od średniej) stanowiły 17 proc. łącznej sprzedaży.

- W 2013 roku spodziewamy się znacznego wzrostu zapasów u dystrybutorów, do poziomów, które przewyższają potrzeby handlu i konsumentów o 6-7 tygodni - powiedział.

PAP

_ _ _ _ _

Żywiec spodziewa się w 2013 roku nieznacznego wzrostu rynku piwa - poinformowała spółka w raporcie za 2012 r. "W trakcie 2013 roku spodziewamy się nieznacznego wzrostu rynku piwa z naciskiem na wyższe koszty produkcji oraz wzrostu przychodów spowodowanych głównie wzrostem cen i wolumenu sprzedaży" - napisano w komunikacie.

"Grupa Żywiec w dalszym ciągu koncentruje się na budowaniu marek, poprawie dystrybucji, obsługi klienta oraz satysfakcji konsumenta" - dodano.

W 2012 roku zysk z działalności operacyjnej grupy Żywiec wyniósł 371 mln zł, co stanowi spadek o 0,95 proc. w porównaniu do 2011 r. Zysk netto wyniósł 310 mln zł, podczas gdy w 2011 roku 318 mln zł. Wolumen sprzedaży piwa wzrósł do 11,6 mln hektolitrów, w porównaniu z 11,2 mln hektolitrów w 2011 roku. W 2012 roku wzrost ilości sprzedanego piwa wyniósł ok. 3 proc.

Sprawdź: PROGRAM PIT 2012

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »