Daewoo: fabryka za ponad 850 mln zł
Ponad 850 mln zł będzie kosztowała opóźniona budowa zakładu samochodów dostawczych Daewoo Motor Polska w Lublinie. Mimo obserwowanego na polskim rynku spadku sprzedaży tego typu pojazdów, przedstawiciele firmy nadal twierdzą, że docelowa produkcja ma osiągnąć 100 tys. samochodów rocznie. Jedyną szansą Koreańczyków może być zatem eksport.
Inwestycji Daewoo w Lublinie nie wstrzymała niepewna sytuacja, związana z oczekiwanym przejęciem spółki matki - Daewoo Motor Co. - przez jednego ze światowych potentatów motoryzacyjnych. Również obserwowany w ostatnich miesiącach spadek sprzedaży samochodów dostawczych w Polsce nie wpłynął na zmianę tej decyzji. Lubelska inwestycja zamknie się kwotą ponad 1,5 mld zł. Ponad 850 mln zł będzie kosztowała budowa samego zakładu produkcyjnego, a ponad 650 mln zł pochłoną badania projektowe nad nową grupą modeli.
Tajemnicze finansowanie
Budowa nowego zakładu samochodów dostawczych została zakończona w 1999 roku. Obiekt został wystawiony na terenie o powierzchni 20 ha, z czego 3,5 ha znalazło się pod dachem. Obecnie w fabryce prowadzone są prace instalacyjne związane z montażem pras karoseryjnych, spawalni, malarni i głównej linii montażowej samochodów LD-100.
"Do końca tego roku chcemy chcemy zamknąć inwestycje. Zakład powinien być już wtedy gotowy do podjęcia produkcji. Sprzedaż samochodów ruszy na początku 2001 r. - mówi Andrzej Bińkowski, szef departamentu Informacji Daewoo Motor Polska.
Realizacja inwestycji opóźniła się jednak o kilka miesięcy za względu na problemy z finansowaniem. Przedstawiciele Daewoo Motor w Lublinie nie chcieli ujawnić firm współfinansujących inwestycję. W 1999 r. mówiono o Banku Przemysłowo-Handlowym i Siemens Finance.
Wiara w eksport
Dotychczasowy zakład DMP w Lublinie produkował średnio około 20 tys. samochodów dostawczych. Zdaniem Andrzeja Bińkowskiego, w początkowej fazie produkcji nową fabrykę będzie opuszczało rocznie 20-30 tys. samochodów, a docelowo - 100 tys. pojazdów. Jeszcze w 2000 r. Daewoo Motor zamierza zwiększyć całkowitą wielkość produkcji sprzedanej o 18 proc. Trudno sobie jednak wyobrazić, żeby wszystkie samochody z Lublina znalazły nabywców na krajowym rynku. Zwłaszcza że póki co od kilku lat sprzedaż Daewoo Motor Polska systematycznie maleje
Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego z firmy Samar, szansą Koreańczyków może być wzrost eksportu.
"Daewoo musi myśleć o następcy Lublina. Z nowym modelem ma szansę wejść na rynek brytyjski oraz na rynki Europy Centralnej" - twierdzi Wojciech Drzewiecki.
Obecnie DMP wysyła za granicę ponad 23 proc. swojej produkcji. W tym roku na eksport ma zostać przeznaczonych 30 proc.
Nowy model
W nowej fabryce produkowana ma być nowa gama samochodów dostawczych o wadze od 2,6 do 3,5 tony. Prace nad nowym typem pojazdu LD-100 prowadzone były w ośrodkach badawczych w Wielkiej Brytanii, Korei i Polsce. W lutym 2000 r. zakończono prace na prototypem w Worthing Technical Center w Wielkiej Brytanii, a dokumentacja techniczna przekazana została do Ośrodka Badawczo-Rozwojowego DMP. Publiczna prezentacja DMP planowana jest na koniec 2000 r.
W nowym zakładzie nie będą natomiast produkowane modele dotąd wytwarzane w DMP, czyli Lublin, Avia, Honker czy Korando.