Depresja konsumentów
W listopadzie nastroje konsumentów uległy pogorszeniu. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) stracił blisko 4 punkty i przyjmuje obecnie wartość 84,87 punktów.
Spadek wartości wskaźnika WOK wynika przede wszystkim z gorszych ocen klimatu gospodarczego. Szczególnie negatywnie wypadły zwłaszcza oceny przyszłej sytuacji. Wskaźnik oczekiwań obniżył się o ponad 6 punktów.
Stosunkowo mniejszy spadek zanotowano w przypadku skłonności do zakupów. W ostatnim miesiącu kolejny raz z rzędu zmalały oczekiwania inflacyjne. Na stosunkowo niskim poziomie pozostają nadal obawy przed wzrostem inflacji.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 84,87 pkt. -3,72 pkt.
Klimat Gospodarczy: 75,86 pkt. -5,63 pkt.
Skłonność do Zakupów: 90,69 pkt. -2,55 pkt.
Wskaźnik Bieżący: 70,50 pkt. -3,23 pkt.
Wskaźnik Oczekiwań: 89,57 pkt. -6,18 pkt.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie "Rzeczpospolitej".
Ostatnie badanie przeprowadzono między 5 a 9 listopada 2004 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1011 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,2% na poziomie ufności 0,95.