- Dzisiaj widzowie oczekują łatwego dostępu do ulubionych programów w jednym miejscu. Nasz serwis będzie właśnie taką platformą umożliwiającą o każdej porze i w każdym miejscu oglądanie najbardziej popularnych seriali, filmów i programów skierowanych do polskiego odbiorcy - mówi Kasia Kieli, prezes i dyrektor zarządzająca Discovery w regionie EMEA.
W ciągu ostatnich kilku lat na całym świecie następuje proces agregowania treści, dzięki czemu powstały międzynarodowe serwisy OTT o globalnym zasięgu. Nadawcy także łączą swoje zasoby, tworząc komplementarne serwisy o lokalnym charakterze, uwzględniające specyficzne potrzeby i upodobania widzów. Discovery realizuje już tego typu przedsięwzięcie na rynku niemieckim.
- To nowe wspólne przedsięwzięcie wpisuje się w naszą strategię międzynarodową. Wierzymy, że właśnie teraz jest najlepszy moment, aby nadawcy telewizyjni tworzyli wspólnie produkty odpowiadające na potrzeby konsumentów. Polscy widzowie mają dostęp do wielu serwisów z produkcjami międzynarodowymi, a nasza inicjatywa będzie dla nich naturalną platformą oferującą polskie treści - dodaje Kasia Kieli.
- Cieszymy się, że współtworzymy projekt, który może stać się realną konkurencją dla międzynarodowych serwisów. Mamy ambicje, aby platforma oferowała najlepsze i najwyższej jakości rozwiązania technologiczne. Szczególnie ważne jest to, że ten pełen wyzwań projekt może powstać właśnie w Polsce. Dzięki temu polski kontent będzie mógł trafić również do międzynarodowego widza - mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, operatora sieci Plus.
Platforma będzie podmiotem niezależnym biznesowo. Jej skala ma spowodować, że będzie atrakcyjną ofertą zarówno dla producentów dostarczających polskie i międzynarodowe treści, jak i dla klientów reklamowych. Model biznesowy zakłada otwartą i powszechną dostępność serwisu dla każdego internauty. Platforma będzie otwarta na współpracę z różnymi dostawcami treści. Wspólne przedsięwzięcie zostanie uruchomione po uzyskaniu zgody regulatora. Początkowo będą oferowane usługi AVOD, w dalszej kolejności planowane jest włączenie usług także w modelach SVOD i TVOD.
Zgodnie z umową, docelowo Cyfrowy Polsat bezpośrednio będzie posiadał 50 proc. udziałów w spółce prowadzącej platformę OTT i udzieli jej finansowania w formule 50:50 w formie podwyższenia kapitału zakładowego i pożyczek właścicielskich. Maksymalna wartość początkowego finansowania udzielonego spółce przez Cyfrowy Polsat i Discovery będzie wynosiła po 30 mln zł. Cyfrowy Polsat i Discovery będą również zobowiązani do zapewnienia dodatkowego finansowania, którego wysokość zostanie uzgodniona pomiędzy stronami na późniejszym etapie. Dodatkowo Cyfrowy Polsat lub spółki z jego grupy zawrą z pozostałymi stronami umowy lub podmiotami z ich grup kapitałowych, umowy towarzyszące, w tym umowy licencyjne, związane z realizacją projektu, jakim jest wspólna platforma OTT.
Spółka prowadząca platformę OTT będzie współkontrolowana przez Cyfrowy Polsat oraz Discovery. Zgodnie z założeniami przyjętymi przez strony umowy, spółka ma realizować funkcje samodzielnego podmiotu gospodarczego pod względem finansowym i operacyjnym.
Na obecnym etapie projektu, spółka celowa została założona przez Cyfrowy Polsat, rozpocznie działalność operacyjną, a Discovery nabędzie oraz obejmie w niej udziały dopiero po uzyskaniu odpowiedniej zgody antymonopolowej. Na późniejszym etapie Discovery zobowiązane jest również złożyć oświadczenie w przedmiocie braku występowania okoliczności uniemożliwiających realizację projektu platformy OTT.
Od chwili rozpoczęcia pełnej działalności operacyjnej przez spółkę celową, strony umowy będą wiązać określone ograniczenia w zakresie dystrybucji przez strony umowy wybranych kategorii treści do niektórych podmiotów innych niż spółka celowa.
Platformy Player.pl (należąca do TVN Discovery Polska) i Ipla.tv (należąca do Cyfrowego Polsatu) pozostaną dostępne dla widzów, a ich przyszły kształt będzie określony w najbliższym czasie.
Anita Kaźmierska | źródło: Cyfrowy Polsat/Discovery/satkurier.pl