Dlaczego autostrady są drogie?
Renomowana firma doradcza Mott MacDonald twierdzi, że czeskie autostrady są tak drogie, bowiem dochodzi tam do zmowy kartelowej budowniczych.
OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) twierdzi, że zmowy kartelowe podnoszą ceny prac budowlanych o 30-50 procent. Bardzo prawdopodobne, że taka właśnie sytuacja była w Czechach w ostatnich latach.
Jak inaczej uzasadnić zwyżkę kosztów budowy jednego kilometra autostrady ze 183 mln koron do 500 mln koron- Firma doradcza Mott MacDonald przypomina, że inflacja w Czechach w latach 2002-2006 wynosiła 2-3 procent a ceny w budownictwie wzrosły aż o 12 procent. Doszło do tego, że ceny autostrad są w Czechach kilkakrotnie wyższe niż w Grecji, Holandii, Hiszpanii i Danii, a dwukrotnie wyższe niz w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Wysokie ceny prac budowlanych krytykowały ostatnio ministerstwo komunikacji i tamtejsza NIK.
Dziwiono się w tych instytucjach, że np. tunele w Czechach są drozsze o 1/3 niż w Niemczech (gdzie np. siła robocza jest przecież opłacana znacznie lepiej). Budowa autostrady w Czechach jest aż o 20 procent droższa niż w trudnym terenie Słowenii. Urzędnicy z czeskiego zarządu dróg ekspresowych i autostrad bronią się, że koszty podnoszą zabezpieczenia ekologiczne, ściany dźwiękochłonne czy przejścia dla zwierząt. W innych krajach są one jednak także standardem a ceny są tam niższe.
Sprawa dotyczy Czech a brzmi bardzo swojsko, wręcz po polsku...
(KM)