Do tych urzędów wyślesz pismo online. Na liście m.in. ZUS, NFZ i notariusze
Od 1 stycznia 2025 roku szeroko zacznie w Polsce funkcjonować system e-Doręczeń, a więc elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Ministerstwo Cyfryzacji publikuje listę urzędów i instytucji, które honorować będą tego typu korespondencję.
- System e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 roku będzie działał znacznie szerzej. Korespondencja online będzie możliwa nawet z NFZ, przedszkolami czy ministerstwem.
- Na nowej liście Ministerstwa Cyfryzacji pojawiają się także zawody zaufania publicznego, m.in. notariusze i adwokaci.
- Rząd przypomina, że system e-Doręczeń już działa. Dołączyć do systemu można przez stronę mObywatel.gov.pl.
Od stycznia rozszerzy się działalność systemu e-Doręczeń w Polsce. Online będzie można korespondować m.in. z NFZ, ZUS czy urzędami gmin.
Ustawa o e-Doręczeniach zakłada, że będą one obowiązywać powszechnie w naszym kraju od stycznia. Oznaczać to będzie bezpłatną wymianę pism obywatela z urzędami. Załatwianie wielu spraw urzędowych będzie odbywać się bez wychodzenia z domu i dużo łatwiej.
Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji cytowane przez PAP, od 1 stycznia 2025 r. liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się m.in. o:
- urzędy miast i gmin,
- starostwa,
- ZUS i KRUS,
- publiczne szpitale i przychodnie;
- NFZ,
- urzędy skarbowe
- instytucje pomocy społecznej,
- uczelnie, szkoły, przedszkola i żłobki,
- ministerstwa.
Zgodnie z zapisami Ustawy o doręczeniach elektronicznych dłuższy czas na wprowadzenie e-Doręczeń mają m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. W tych instytucjach nowe narzędzie do korespondencji zostanie wprowadzone 1 października 2029 roku.
"Dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie" - wyjaśnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Do systemu e-Doręczeń od stycznia wejdą także niektóre instytucje zaufania publicznego:
- notariusze,
- adwokaci,
- radcowie prawni,
- doradcy podatkowi,
- doradcy restrukturyzacyjni,
- rzecznicy patentowi.
Resort cyfryzacji przypomina, że z systemu e-Doręczeń można korzystać już teraz. Wniosek o jej założenie wystarczy złożyć przez stronę mObywatel.gov.pl.