Dokończenie przekopu może być sporo droższe. Żadna z ofert nie mieści się w budżecie

Od ponad 131 do 139 mln zł na realizację pogłębienia rzeki Elbląg na Mierzei Wiślanej proponują firmy, które złożyły oferty w przetargu. Tym samym nikt nie spełnia wymagań Urzędu Morskiego w Gdyni, który na inwestycję jest w stanie przeznaczyć nieco ponad 88 mln zł. Roboty stanęły więc pod znakiem zapytania, tym bardziej, że nadal nie jest jasne, kto ma wziąć za nie odpowiedzialność - strona rządowa czy samorządowa.

- Obecnie trwają prace komisji przetargowej, która bada oferty pod względem merytorycznym i formalnym - przekazała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Jak poinformowała, w ramach ogłoszenia na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, Etap IV - "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, to 88 mln 123 tys. zł.

Żadna z ofert nie spełnia wymagań Urzędu

W postępowaniu złożone zostały trzy oferty. Budimex zaproponował cenę brutto 139 mln 831 tys. 564 zł, konsorcjum firm: FABE POLSKA Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. wskazało cenę brutto 132 mln 63 tys. 495 zł oraz Konsorcjum firm: NDI S.A., NDI SOPOT S.A. przedstawiło cenę 131 mln 456 tys. 77 zł.

Reklama

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", zakończenie wszystkich etapów inwestycji powinno nastąpić do końca 2024 roku.

Prace, których dotyczy postępowanie przetargowe, nie będą obejmować odcinka w samym porcie, gdyż pogłębienie toru wodnego w tym miejscu należy do zarządu elbląskiego portu - przekazał Urząd Morski w Gdyni.

Spór o wykonawcę inwestycji

Między resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga trwa spór co do tego, kto ma pogłębić 800 m toru wodnego na rzece, kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

17 września 2022 r. na Mierzei Wiślanej oddano do użytku Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Był to pierwszy etap, jaki został zrealizowany przez Urząd Morski w Gdyni.

Zaawansowany jest drugi etap, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytku na początku lipca br. Zakończony został etap trzeci, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie i wykonanie oznakowania nawigacyjnego. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Elbląg | przekop mierzei wiślanej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »