"Donos" w aplikacji mObywatel. GIOŚ podał statystyki

W ciągu niecałych dwóch lat przy pomocy aplikacji "Zgłoś interwencję" oraz mObywatel przesłano informacje, które pozwoliły zlikwidować ok. 350 nielegalnych składowisk odpadów - poinformował Główny Inspektor Ochrony Środowiska Krzysztof Gołębiewski.

W czerwcu 2021 roku na stronie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ) uruchomiono funkcjonalność "Zgłoś interwencję", poprzez którą można zgłaszać nieprawidłowości dotyczące środowiska. Wypełniając formularz można np. zgłosić nielegalne składowiska odpadów komunalnych i niebezpiecznych czy pożary wysypisk. Od listopada 2022 r. nieprawidłowości można też zgłosić za pośrednictwem aplikacji mObywatel.

- Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni, jak ten system się rozrósł w ostatnich niecałych dwóch latach i jak zyskał na popularności. Kiedy wprowadzaliśmy w 2021 r. formularz na stronie GIOŚ, chodziło nam, aby usprawnić przekazywanie informacji, które wpływały wcześniej do inspektoratu za pośrednictwem maila, pisemnie czy osobiście. Chcieliśmy również ułatwić zgłoszenia dotyczące zauważonych nieprawidłowości w środowisku i przyspieszyć działania inspektorów - powiedział Główny Inspektor Ochrony Środowiska Krzysztof Gołębiewski.

Reklama

Polacy informują głównie o składowiskach odpadów i zanieczyszczeniach powietrza, wody i gleby

Szef Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wyjaśnił, że zgłoszenia wpływające na formularz "Zgłoś interwencję" w 40 proc. głównie składowisk i problemu porzucenia odpadów - zarówno przez osoby prywatne jak i przedsiębiorstwa. Również ok. 40 proc. zgłoszeń dotyczy zanieczyszczenia powietrza, wody lub gleby. Pozostałe 20 proc. to zgłoszenia dotyczące m.in. nadmiernego hałasu, wycinki drzew czy niszczenia terenów zielonych.

Krzysztof Gołębiowski poinformował, że w latach 2021-2023 za pośrednictwem "Zgłoś interwencję" oraz aplikacji mObywatel przekazano ponad 7,6 tys. zgłoszeń (3240 - mObywatel).

- Liczby pokazują jak skuteczne okazało się połączenie funkcjonalności obu tych aplikacji. Dzięki informacjom od społeczeństwa mogliśmy szybciej zareagować i zapobiec w niektórych przypadkach porzuceniu odpadów. Zgłoszenia pozwoliły również zlikwidować ok. 350 mniejszych i większych nielegalnych składowisk odpadów. Tutaj dużą rolę odgrywały też samorządy i Lasy Państwowe, które otrzymywały informacje o nieprawidłowościach na ich terenie z GIOŚ - wskazał. 

Wyjaśnił, że zgłoszenia można przesyłać w podziale na kilka kategorii. Można zgłosić m.in. porzucenie, nielegalne zdeponowanie, składowanie, zakopywanie odpadów, nielegalne przetwarzanie, odzysk, unieszkodliwianie, zakopywanie odpadów, nielegalny transport odpadów, nielegalne przywiezienie z zagranicy odpadów, zanieczyszczenie wody, powietrza lub powierzchni ziemi substancjami. Można też wybrać kategorię "inne zgłoszenie".

Gołębiewski wyjaśnił, że informacja o zgłoszeniu i wskazana lokalizacja (za pomocą geolokalizacji) przesyłana jest do GIOŚ. Po weryfikacji zgłoszenia inspektorzy podejmują ewentualną interwencję.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: mObywatel | GIOŚ | śmieci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »