Dostałeś taki paragon? Skarbówka apeluje o donos
Paragon jest dowodem na to, że transakcję przeprowadzono wedle prawa i odprowadzony został podatek. Nie zawsze jednak klienci dostają taki paragon, jaki powinni. Skarbówka uczula Polaków na tym punkcie i zachęca do zgłaszania takich spraw. Co roku w wakacje nagłaśniana jest akcja "Weź paragon".
- Paragon fiskalny powinien zawsze zostać wydany po transakcji, choć klient nie ma obowiązku go brać.
- Bywa jednak, że nieuczciwi przedsiębiorcy wydają inny dokument lub nie wręczają niczego klientom.
- Skarbówka uczula Polaków na punkcie paragonów i zachęca do składania donosów w przypadku nieprawidłowości.
Po transakcji klient nie musi zabierać paragonu, ale sprzedawca zawsze musi go wydać. Jeśli po sprzedaży paragon się nie pojawi lub wydany zostanie inny dokument, lepiej złożyć donos - uczula skarbówka. Co roku w wakacje odbywa się akcja informacyjna resortu.
"Od 2004 roku realizujemy działania pod hasłem "Weź paragon". Ich celem jest uświadomienie konsumentom znaczenia paragonu" - czytamy na stronie Ministerstwa Finansów.
Niewydanie paragonu oznacza nie tylko, że pieniądze nie zostały wprowadzone do kasy fiskalnej, ale również iż kwota na VAT i podatek dochodowy wylądowała w kieszeni sprzedawcy. W ten sposób powiększa się szara strefa, co jest ciosem w budżet państwa.
Inną sprawą jest, że wydany paragon lepiej wziąć, nawet gdybyśmy mieli go zaraz wyrzucić. Co kilka miesięcy głośno jest w Polsce o cwanych kasjerach, którzy przeprowadzają fikcyjne zwroty w oparciu o pozostawione potwierdzenie sprzedaży.
Zwłaszcza w restauracjach bywa, że klient nie dostaje paragonu, ale tak zwany paragon kelnerski. To zwykłe pisemne podsumowanie zamówienia wraz z wypisanymi kosztami. Nie jest to więc dokument do rozliczenia z klientem, a jedynie notatka na użytek wewnętrzny. Również wydruk z terminala płatniczego to nie paragon, a jedynie dowód na rozliczenie bezgotówkowe.
W wypadku nieprawidłowości urząd skarbowy apeluje o donos. Niewydanie dowodu sprzedaży to znak, że mamy do czynienia z nieuczciwym przedsiębiorcą. Są cztery możliwości na wysłanie zgłoszenia:
- w urzędzie skarbowym,
- dzwoniąc na numer bezpłatnego telefonu interwencyjnego 800 060 000,
- pisząc na e-mail powiadomKAS@mf.gov.pl,
- za pośrednictwem aplikacji e-Paragony.
Paragon fiskalny to dokument zawierający szereg danych. Za niewystawienie paragonu czeka kara finansowa 1000 zł, a to jedynie standardowy wymiar sankcji. Ministerstwo Finansów wskazuje, że na paragonie powinny znaleźć się następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwa podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
- NIP podatnika,
- kolejny numer wydruku,
- data, godzina i minuta sprzedaży,
- oznaczenie "PARAGON FISKALNY",
- nazwa towaru lub usługi, która pozwala na ich jednoznaczną identyfikację,
- cena jednostkowa towaru lub usługi,
- ilość i wartość sumaryczna sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,
- wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują,
- wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym, po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów,
- wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym,
- łączna wysokość podatku,
- łączna wartość sprzedaży brutto,
- oznaczenie waluty sprzedaży, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto,
- kolejny numer paragonu fiskalnego,
- numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy,
- centralnie umieszczone logo fiskalne oraz numer unikatowy.
Przemysław Terlecki