DPD z opłatą energetyczną od listopada. Czy dopłacimy do każdej paczki?
DPD od listopada wprowadza opłatę energetyczną, która będzie doliczana do każdej paczki i palety – zarówno w serwisie krajowym, jak i międzynarodowym. Firma kurierska argumentuje konieczność nowej opłaty „złożoną sytuacją na rynku energetycznym”.
Jak czytamy na stronie firmowej, opłata będzie aktualizowana raz w miesiącu na stronie internetowej dpd.com.pl na podstawie realnie ponoszonych przez spółkę kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną i gaz. W listopadzie 2022 wyniesie ona 0,25 zł netto. - Dostrzegamy niepewność związaną z kryzysem energetycznym i skutkami makroekonomicznymi wojny na wschodzie. Na decyzje firm i nastroje konsumentów wpływają dziś przede wszystkim inflacja i wzrost kosztów, toteż liczymy się z możliwością wahań w dynamice e-commerce. Z uwagą przyglądamy bieżącej sytuacji gospodarczej i międzynarodowej - powiedział Interii Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.
Będzie to dodatkowy koszt dla przedsiębiorców korzystających z usług firmy kurierskiej. Nie można jednak wykluczyć, że przynajmniej częściowo przedsiębiorcy będą chcieli przerzucić koszty nowej opłaty na klientów, podnosząc nieco ceny produktów. Tym bardziej, że DPD stale podnosi również poziom tzw. dopłaty paliwowej, co sprawia, że ogólny koszt transportu rośnie.
Prawdopodobnie inne firmy kurierskie również wprowadzą jakiś rodzaj rekompensaty drożejącej energii i gazu. Zwłaszcza, że także od listopada, podwyżkę kosztów dostawy zapowiedziało Allegro. Na razie jednak nie ma informacji o podniesieniu opłat u innych firm logistycznych.
Od początku pandemii na polskim rynku kurierskim trwa prawdziwy niezakłócony boom. W 2021 roku codzienna ilość dostarczanych Polakom przesyłek przez kurierów przekroczyła dwa miliony. Analitycy branży e-commerce twierdzą, że tendencje wzrostowe, choć w skromniejszej dynamice niż w pandemii, utrzymają się także po jej zakończeniu, co przekładać się będzie na popyt na usługi kurierskie. Jeżeli potwierdzą się prognozy dotyczące dynamiki wzrostu wartości polskiego rynku e-commerce, to szacujemy, że wolumen przesyłek kurierskich w ciągu najbliższych 2-3 lat może wzrosnąć nawet do wartości już rzędu 0,9-1 mld przesyłek w skali roku.
KM