Egzekucja mandatowa zabroniona
Od kwietnia 2002 r. do listopada 2003 r. nie było obowiązku uiszczania opłat za parkowanie w warszawskiej gminie centrum. Z tego powodu postępowanie egzekucyjne prowadzone wobec kierowców za niezapłacony mandat z tego okresu powinno ulec umorzeniu - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z konstytucją rozporządzenia i wskazał, że traci ono swoją moc 30 listopada 2003 r.
Sprawą zajął się Rzecznik Praw Obywatelskich i zaskarżył uchwałę gminy centrum do sądu administracyjnego. Zdaniem rzecznika, skoro uchwała została wydana na podstawie przepisów rangi niższej niż ustawa i w dodatku niekonstytucyjnych, to jest ona nieważna od momentu powstania i nie powinna wywoływać żadnych skutków prawnych dla obywateli. WSA zgodził się z tą argumentacją i orzekł nieważność uchwały.
Wyrok WSA został zaskarżony przez gminę centrum do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Podnosiła ona, że niekwestionowana jest niekonstytucyjność uchwały, jednak skoro Trybunał orzekł, iż rozporządzenie traci moc z dniem 30 września, to dopiero od tego czasu wydana na jego podstawie uchwała nie wywołuje żadnych skutków prawnych. NSA nie zgodził się z tą argumentacją i podtrzymał wyrok WSA, orzekając o jej nieważności od początku.
Sąd wskazał, że każda uchwała musi mieć umocowanie ustawowe. Ta została wydana na podstawie rozporządzenia. Z tego powodu od kwietnia 2002 r. do listopada 2003 r. nie było obowiązku uiszczania opłat za parkowanie. Orzeczenie to nie wywołuje jednak skutków prawnych dla osób, od których wyegzekwowano już mandaty.
Jest to zgodne z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 10 grudnia 2003 r., który orzekł, że pobrane opłaty nie podlegają zwrotowi. Wyrok NSA ma znaczenie dla tych obywateli, względem których prowadzone jest postępowanie egzekucyjne o niezapłacony mandat za parkowanie, gdyż zgodnie z nim postępowanie to musi ulec umorzeniu.
I OSK 1065/05