Fakt wchodzi na rynek prasowy
Za dziesięć dni do druku ma trafić tabloid wydawany przez Axel Springer Polska. Jego nakład sięgnie 1 mln egzemplarzy.
Pierwsze wydanie tabloidu Axel Springer Polska (ASP) trafi do kiosków 22 października - wynika z nieoficjalnych informacji. Dziennik ma ostatecznie nosić tytuł FAKT, co oznaczałoby, że wydawca zrezygnował z pierwotnej nazwy Plus.
Wiesław Podkański, prezes ASP, nie komentuje tych doniesień. Fakt, polski odpowiednik niemieckiego Bilda, ma być gazetą, jakiej jeszcze u nas nie było, bardziej kontrowersyjną i sensacyjną od Super Expressu, jedynego ogólnopolskiego tabloidu.
Można się spodziewać głębszej niż dotąd penetracji prywatnego życia znanych osób, w tym polityków ocenia Janusz Adamowski, szef Instytutu Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim.
Problemy z drukiem...
Według naszych informacji, najpoważniejszym problemem, jaki musiało rozwiązać wydawnictwo, było przygotowanie druku i dystrybucji dziennika, którego nakład ma być zbliżony do 1 mln egzemplarzy. Dla porównania, średni nakład Gazety Wyborczej to 533 tys. egzemplarzy, a SE - 385 tys.
W Polsce są tylko trzy grupy drukarni, które są w stanie sprostać zamówieniom ASP. Według naszych informacji, Fakt będzie powstawał w dwóch drukarniach Orkli Press Polska (udziałowca Presspubliki, czyli wydawcy Rzeczpospolitej) i trzech wydawnictwa Polskapresse (potentata na rynku gazet lokalnych).
.... i kolportażem
Według obiegowej opinii, ASP miał duże problemy także z zachęceniem do współpracy kolporterów. Ze względu na niską cenę dziennika (około 1 zł), dystrybutorzy prasy nie chcieli się zgodzić na tradycyjną 30-35 proc. marżę.
Sensacyjny charakter pisma zapewne nie przyciągnie rzeszy reklamodawców. Wydawca Faktu może liczyć na zainteresowanie hipermarketów i producentów produktów masowych - tańszych kosmetyków lub ubrań. Znaczącą pozycję w przychodach gazety mają jednak stanowić wpływy ze sprzedaży egzemplarzowej.