Fatalne nastroje konsumentów
Badani przez Główny Urząd Statystyczny przedsiębiorcy wskazali na wzrost koniunktury gospodarczej w listopadzie, pogorszyły się natomiast nastroje konsumentów - wynika z piątkowego komunikatu GUS.
"Wskaźnik syntetyczny koniunktury gospodarczej (SI) kształtuje się w listopadzie na poziomie wyższym niż przed miesiącem i przed rokiem" - poinformował GUS. Urząd wskazał, że w listopadzie, w porównaniu z poprzednim miesiącem, rosną wartości wszystkich składowych wskaźnika syntetycznego poza składową w usługach, z czego w największym stopniu w przemyśle i handlu.
"W skali roku wzrastają wszystkie składowe wskaźnika, w największym stopniu w handlu i budownictwie.
W porównaniu do poprzedniego miesiąca odnotowano wzrost ocen diagnostycznych i prognostycznych. W skali roku ma miejsce wzrost obu składowych - w większym stopniu ocen prognostycznych niż diagnostycznych. Składowe wskaźnika syntetycznego koniunktury gospodarczej z zakresu przemysłu, budownictwa i handlu, a także składowe prognostyczne, przyjęły wartości powyżej 100" - napisano w komunikacie.
Z informacji GUS wynika, że poprawę koniunktury w przetwórstwie przemysłowym sygnalizuje 15 proc. badanych przedsiębiorstw, a jej pogorszenie 13 proc. Przed miesiącem było to odpowiednio 16 proc. i 14 proc. "Oceny bieżącego portfela zamówień, produkcji i sytuacji finansowej są korzystne, odpowiednie przewidywania są negatywne. Ceny wyrobów przemysłowych mogą nadal spadać" - napisano.
Zgodnie z badaniami GUS ogólny klimat koniunktury w budownictwie oceniany jest bardziej negatywnie, niż w październiku, ale mniej pesymistycznie niż w analogicznym miesiącu ostatnich trzech lat. Oceny bieżące i prognozy portfela zamówień, produkcji budowlano-montażowej oraz sytuacji finansowej są bardziej niekorzystne od formułowanych przed miesiącem. Poprawę koniunktury sygnalizuje 10 proc. przedsiębiorstw, a jej pogorszenie 24 proc. (przed miesiącem odpowiednio 11 proc. i 22 proc.). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
"Przedsiębiorcy spodziewają się nieco większego od zapowiadanego w październiku spadku cen robót budowlano-montażowych" - dodał GUS.
Nieco mniej optymistycznie niż w październiku, ale lepiej niż w analogicznym miesiącu poprzednich trzech lat oceniany jest w listopadzie ogólny klimat koniunktury w handlu hurtowym. "Poprawę koniunktury sygnalizuje 18 proc. badanych przedsiębiorstw, pogorszenie 13 proc. (przed miesiącem odpowiednio 19 proc. i 12 proc.). Pozostałe podmioty uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie" - wyjaśnił GUS.
Natomiast pozytywnie oceniany jest ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym - podobnie jak w październiku i lepiej niż w analogicznym miesiącu poprzednich trzech lat. "Poprawę koniunktury sygnalizuje 18 proc. badanych przedsiębiorstw, pogorszenie 15 proc. (analogicznie jak przed miesiącem). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie" - napisano.
Także pozytywnie oceniają koniunkturę przedsiębiorcy działający w sektorze usług, zwłaszcza zajmujący się działalnością finansową i ubezpieczeniową.
Znacznie gorzej jednak o koniunkturze wypowiadali się w listopadzie konsumenci. "W listopadzie 2014 r. nastroje konsumenckie pogorszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca, zarówno w przypadku sytuacji bieżącej, jak i w nieco większym stopniu w przypadku sytuacji przyszłej" - poinformował GUS w komunikacie.
Urząd wskazał, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie minus 14,9 (spadek o 0,8 p. proc.). Zmieniły się składowe tego wskaźnika. Według GUS wyraźnie pogorszyły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 4,3 p. proc.) oraz w mniejszym stopniu, oceny dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,9 i 0,3 p. proc.).
Natomiast lepiej niż przed miesiącem oceniana była możliwość dokonywania obecnie ważnych zakupów, jak i obecna sytuacja finansowa gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 1,2 i 0,3 p. proc.).
W porównaniu do listopada 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 7,8 p. proc. "Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 2,9 p. proc. i ukształtował się na poziomie minus 22,2. Był jednak wyższy o 6,4 p. proc. niż w analogicznym miesiącu 2013 r.
Obniżyły się wszystkie składowe tego wskaźnika. "W największym stopniu dotyczyło to przewidywanych zmian przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,9 i 4,3 p. proc.). Oceny dotyczące oszczędzania pieniędzy oraz zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego osiągnęły wartości niższe odpowiednio o 1,4 i 0,9 p. proc." - wyjaśnił GUS.