Fitch komentuje stan finansów publicznych
Fitch Ratings, międzynarodowa agencja ratingowa, stwierdziła, że pomimo poważnych problemów budżetowych jakie występują obecnie w Polsce, perspektywie średnioterminowej sprzyjają oczekiwane członkostwo w Unii Europejskiej oraz prawne ograniczenia zadłużenia rządowego.
To stwierdzenie zostało zawarte w opublikowanym dziś komentarzu na temat Polski zatytułowanym:
"The Polish Fiscal Glass - Half Empty or Half Full?" ("Budżet Polski - w połowie pusty czy w połowie
pełny?").
W komentarzu agencja przedstawia powody pogorszenia się stanu finansów publicznych, które miało
miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat i ocenia politykę władz w tym zakresie. Agencja sugeruje, że
mimo iż znaczącym powodem wzrostu deficytu jest dramatyczne spowolnienie gospodarki, to istnieją
również poważne kwestie strukturalne w budżecie, które należy rozwiązać, zwłaszcza po stronie
wydatków. Mając na uwadze rekordowo wysokie bezrobocie i utrzymującą się słabość gospodarki,
propozycje rządowe koncentrują się na działaniach stymulujących wzrost gospodarczy i ochronę
miejsc pracy.
Na początku roku rząd ogłosił program "Przedsiębiorczość-Rozwój-Praca", a ostatnio pakiet działań
"antykryzysowych". Fitch przedstawia w komentarzu swoje obawy i wątpliwości dotyczące propozycji rządowych. "Na uruchomienie tych programów potrzeba czasu. Ich efekty będą pozytywne, ale nieznaczne, a ponadto zawierają pewne zagrożenia średnioterminowe" powiedział James McCormack, Dyrektor w agencji Fitch odpowiedzialny za ratingi Polski. "Naszym zdaniem, plany te przesuwają w czasie konieczną restrukturyzację przedsiębiorstw i mogą, w zależności od tego jak szybko odbije się gospodarka, zwiększyć nierównowagę budżetową.
Na podstawie danych za styczeń-czerwiec tego roku, Fitch oczekuje, że poziom deficytu w 2002 roku
w wysokości 40 miliardów złotych zostanie utrzymany. Projekt budżetu na rok 2003 zakłada deficyt w
wysokości 43 miliardów złotych, ale może zostać obniżony kiedy budżet trafi pod obrady Sejmu we
wrześniu. Na poziomie centralnym deficyt zarówno w bieżącym roku jak i w roku przyszłym jest
prognozowany w wysokości około 6% PKB. W związku z tym oczekuje się, że ogólny dług rządowy
przekroczy 50% PKB w roku 2003. Dynamika zadłużenia w następnych latach zależeć będzie przed
wszystkim od stopy wzrostu PKB. W tym zakresie Fitch rozpatruje dwa scenariusze. W scenariuszu
podstawowym, wzrost gospodarczy rozpocznie się w przyszłym roku i będzie utrzymywany w średnim
okresie, w konsekwencji doprowadzając do stopniowego zmniejszania się zadłużenia i deficytu. W
scenariuszu niskiego wzrostu, deficyt pozostaje na poziomie ponad 5% PKB, a zadłużenie osiągnie
poziom 58% PKB do 2006 roku.
Agencja zwraca uwagę również na fakt, że nawet w przypadku scenariusza niskiego wzrostu, istnieją
mechanizmy ograniczające dalszy wzrost deficytu i zadłużenia. Konstytucja ogranicza ogólne
zadłużenie rządu do 60% PKB, a Ustawa o Finansach Publicznych zawiera kolejne ograniczenia
zwiększania deficytów państwa i jednostek samorządowych w przypadku kiedy dług osiąga 50%, a
następnie 55% PKB. Ponadto, zbliżające się członkostwo w Unii Europejskiej, a w przyszłości w
strefie euro również stanowią ważne ograniczenia dla polityki budżetowej.
Długoterminowy rating Polski w walucie zagranicznej jest na poziomie "BBB+", w walucie krajowej na
poziomie "A+", a rating krótkoterminowy to F2. Perspektywa ratingu jest stabilna.
Fitch Ratings, Londyn/Warszawa