Fitch ocenia polskie euroobligacje na "BBB+"

Fitch Ratings, Londyn, 4 listopada, 2002: Fitch Ratings, międzynarodowa agencja ratingowa, nadała rating w wysokości "BBB+" (potrójne B z plusem) obligacjom o wartości 400 milionów funtów brytyjskich, wyemitowanych przez rząd Polski.

Fitch Ratings, Londyn, 4 listopada, 2002: Fitch Ratings, międzynarodowa agencja ratingowa, nadała rating w wysokości "BBB+" (potrójne B z plusem) obligacjom o wartości 400 milionów funtów brytyjskich, wyemitowanych przez rząd Polski.

Ratingi Polski dla zobowiązań w walucie zagranicznej to "BBB+" (potrójne B z plusem) a dla zobowiązań w walucie krajowej "A+" (pojedyncze A z plusem). Perspektywa ratingu jest stabilna.

Na podstawie danych za styczeń-wrzesień tego roku, Fitch oczekuje, że poziom deficytu w 2002 roku w wysokości 40 miliardów złotych i około 5.4 % PKB zostanie utrzymany. Jednak na poziomie centralnym deficyt jest prognozowany w wysokości ponad 6% PKB, a w związku z niższymi przychodami z prywatyzacji, dług rządowy szybko rośnie. "W ostatnim czasie, poziom zadłużenia Polski wypada mniej korzystnie w porównaniu do krajów z grupy porównawczej" stwierdził James McCormack, Dyrektor odpowiedzialny za ratingi Polski w agencji Fitch. "Do końca roku poziom zadłużenia do GDP osiągnie około 48% i będzie o prawie dziesięć punktów procentowych wyższy niż mediana dla podmiotów o ratingu "BBB". Wśród krajów o ratingu inwestycyjnym jedynie w Japonii i w Izraelu dług rośnie szybciej, a ratingi tych krajów znajdują się na Liście Obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym" dodał McCormack. Długoterminowy rating Japonii w walucie zagranicznej to "AA" (podwójne A), a Izraela "A-" (pojedyncze A z minusem).

Reklama

Fitch zauważa, że obawy agencji dotyczące stanu finansów publicznych nie zostały rozwiane w Ustawie Budżetowej na rok 2003. Agencja wskazuje, że tak jak miało to miejsce w budżecie w 2001 roku, projekcje dotyczące przychodów w roku przyszłym oparte zostały na zbyt optymistycznych założeniach makroekonomicznych, zwłaszcza jeśli chodzi o wzrost PKB o 3,5%. W kwestii wydatków budżetowych, Fitch wyraził rozczarowanie założeniem ich realnego wzrostu na poziomie ponad 2% w stosunku do roku 2002. Kontrola wydatków budżetowych od dawna stanowi problem w Polsce, a poprzednie plany zakładające ograniczenie ich wzrostu do 1% rocznie nie zostały zrealizowane. Nawet jeśli przychody z prywatyzacji osiągną w 2003 zakładany poziom 7,4 miliarda złotych, Fitch oczekuje, że ogólny dług rządowy przekroczy pułap ponad 50% PKB.

Gdy poziom ogólnego długu rządowego przekroczy 50% PKB, zgodnie z ustawą o Finansach Publicznych, stosunek deficytu do przychodów nie może wzrastać w budżetach państwa i jednostek samorządowych w kolejnych latach. Fitch uważa, że to ograniczenie wraz z kolejnym na poziomie 55% PKB i konstytucyjnym ograniczeniem zadłużenia do 60% PKB skutecznie chroni przed wpadnięciem w spiralę zadłużenia. Ponadto, zarówno Ministerstwo Finansów jaki i Narodowy Bank Polski publicznie oświadczyły, że będą współpracować w celu spełnienia przez Polskę warunków Traktatu z Maastricht w 2005 roku, co pozwoliłoby na wejście do strefy euro w 2007 roku. Abstrahując od pogarszającej się sytuacji budżetowej, są to główne czynniki wspierające rating Polski.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bbb | PKB | euroobligacje | Fitch | rating | dług | agencja | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »