Fizyczny kontakt lepszy od e-wizyty
Po pięciu latach dynamicznego rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce wiadomo już, że fizycznego kontaktu z pracownikiem banku nic nie zastąpi. Tradycyjne placówki mają się dobrze, okres promocji powoli się kończy i trzeba szukać sposobów podnoszenia rentowności.
mBank wprowadził 0,50-złotową opłatę ze przelew zewnętrzny (wywołało to spore poruszenie wśród klientów i na internetowych stronach dyskusyjnych). Podstawowy rachunek w VW Bank direct, do niedawna bezpłatny, teraz kosztuje 5 zł miesięcznie. - To tylko wybrane zmiany ofert.
Oprocentowanie e-kont już teraz specjalnie się nie wyróżnia, a standardowe konta przynoszą niskie odsetki rzędu 1 proc. - mówi Maciej Kossowski, doradca firmy Expander.
Z drugiej strony - dodaje - banki "marmurowe" - np. BPH, ING Bank Śląski, premiują darmowymi usługami i wyższym oprocentowaniem przede wszystkim aktywnych klientów, zasilających konta regularnie co miesiąc swoimi pensjami.
Jak przyznał niedawno w rozmowie z "GP" Jacek Obłękowski, członek zarządu PKO BP, bankowość internetowa nie sprawdziła się jako wyłączny kanał dystrybucji, ponieważ klienci nie zrezygnowali z wizyt w oddziałach. - Nie ma więc synergii kosztowej. Koszty utrzymania placówek się nie zmieniły, a do tego poniesiono duże dodatkowe wydatki na zbudowanie i rozbudowę elektronicznych kanałów dystrybucji. Bankowość internetowa okazała się rozwiązaniem drogim - mówi Jacek Obłękowski. Drogim, ale i potrzebnym.
Według Cezarego Działowskiego, dyrektora departamentu bankowości elektronicznej w Lukas Banku, najlepszym modelem jest wielokanałowość, czyli posiadanie sieci placówek, oraz dobrze rozwinięte kanały elektroniczne.
- Dowodzą tego chociażby ostatnie lata, kiedy z jednej strony banki tradycyjne rozwijają kanały elektroniczne, z drugiej zaś banki wirtualne budują swoją fizyczną obecność - tłumaczy Cezary Działowski. Tak dzieje się w przypadku niekwestionowanego lidera rynku bankowości internetowej w Polsce, czyli mBanku.
Na terenie całego kraju w centrach handlowych funkcjonują 22 mKioski. Do końca roku powstanie kolejne 20. Klienci mają też do dyspozycji dwanaście Centrów Finansowych.
Ilona Domańska