Francja będzie poszukiwać prywatnych operatorów dla połączeń nocnych
Francuski sekretarz ds. transportu Alain Vidal zapowiedział, że zdecydowana większość nocnych połączeń SNCF zostanie przekazana prywatnym operatorom. Ma to być sposób na znalezienie oszczędności w branży połączeń intercity, które wciąż przynoszą straty.
Alain Vidal powiedział, że rząd nie chce już w tak dużym zakresie współfinansować nierentownych połączeń nocnych, dlatego chce przekazać je w ręce innych operatorów. SNCF miałoby obsługiwać tylko połączenia na trasach: Paryż - Briançon oraz Paryż-Rodez/Latour de Carol. Już wiadomo, że kolejarze w późniejszych miesiącach będą zbierać oferty od prywatnych operatorów zainteresowanych prowadzeniem nocnych przewozów. Zaproszenie do składania ofert ma zostać opublikowane w lipcu.
To działania zmierzające do poprawy rentowności połączeń dalekobieżnych, których częścią są pociągi nocne SNCF. W planach są też zakupy taborowe, ponieważ wagony, którymi pasażerowie są przewożeni, są już mocno wyeksploatowane. Pierwszy przetarg na nowy tabor zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.
Pociągi nocne generują jedną czwartą strat spośród wszystkich konwencjonalnych połączeń dalekobieżnych prowadzonych przez SNCF. Jednocześnie tylko 3% wszystkich pasażerów to ci, którzy korzystają z nocnych pociągów. Nierentowność połączeń nocnych bierze się w głównej mierze stąd, że do każdego sprzedanego biletu średnia dopłata z budżetu państwa wynosi około 100 euro.
Francja to kolejny kraj, który coraz mocniej zastanawia się nad rozwiązaniem problemu nocnych połączeń kolejowych. Niedawno niemiecka kolej Deutsche Bahn poinformowała o zamiarze likwidacji znaczącej liczby nocnych pociągów oraz o ewentualnym przekazaniu niektórych tras do obsługi Kolejom Austriackim. Z kolei Austriacy - inaczej niż pozostałe kraje - widzą sens w inwestowaniu w sektor, dlatego w kolejnych latach planują spore zakupy taborowe.
Sprawdź: PROGRAM PIT 2015