Funkcjonowanie zamówień publicznych w 2000r.

Sprawozdanie o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2000 r. złożone w KERM przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Sprawozdanie o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2000 r. złożone w KERM przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

W 2000 r. wydano 188 numerów Biuletynu Zamówień Publicznych (BZP), w których opubli-kowano 70.234 ogłoszenia dotyczące zamówień powyżej wartości 30.000 euro.

Z powyższej liczby 32.281 to ogłoszenia zapraszające do udziału w postępowaniu lub infor-mujące o jego wszczęciu, z tego 30.798 (ponad 95 proc.) stanowiły ogłoszenia o zamówieniach udzielanych w trybie przetargu nieograniczonego.

Na podstawie średniej wartości kontraktu oraz liczby ogłoszeń o wyborze oferty oszacowano, że w zeszłym roku ogólna wartość przetargów nieograniczonych powyżej wartości 30.000 euro (ogłoszonych w BZP w 2000 r.) wyniosła ponad 23 mld zł. W 1999 r. było to ok. 17,7 mld zł.

Reklama

Średnia wartość przetargu nieograniczonego powyżej wartości 30.000 euro w 2000 r. wynosi-ła ok. 0,781 mln zł.

W ok. 66 proc. (w 1999 r. - 65 proc.) przetargów nieograniczonych powyżej wartości 30.000 euro, ogłoszonych w 2000 r., zamawiający wybierali ofertę najtańszą. W prawie 20 proc. przypadków wybierano oferty, których cena była wyższa od oferty najtańszej o nie więcej niż 10 proc. Oznacza to, że aby wygrać przetarg oferent powinien złożyć ofertę najtańszą lub niewiele od niej droższą.

Z ogłoszeń o wyborze oferty wynika, że w przetargach powyżej wartości 30.000 euro opublikowanych w BZP w zeszłym roku - 79 proc. środków wydano na roboty budowlane, 13 proc. na dostawy, a 8 proc. na usługi.

W 2000 r. na jeden przetarg (zakończony wyborem oferenta) wpływało średnio 5,15 oferty (w 1999 r. - 5,4). Dla robót budowlanych średnia ta wynosiła 5,50. W odniesieniu do usług było to 4,52. Jeśli chodzi o dostawy - 4,85. Duża liczba ofert przypadających na jeden przetarg oznacza wzrost konkurencji w ubieganiu się o zamówienia publiczne.

W 2000 r. ok. 21 proc. przetargów (w 1999 r. - także 21 proc.) unieważniono.

W zeszłym roku w BZP ok. 15.490 (ponad 48 proc. ogółu) ogłoszeń zapraszających do udzia-łu w przetargu zamieściły jednostki samorządowe, natomiast ok. 4.780 (ok. 15 proc. ogółu) ogłoszeń dotyczyło zamówień organizowanych przez służbę zdrowia. Samorząd inwestował głównie w roboty budowlane, a służba zdrowia w dostawy, przy jednoczesnym udzielaniu niewielu - ale o dużej wartości - zamówień na roboty budowlane. O ile jednostki samorzą-dowe częściej wybierały oferty najtańsze (ponad 69 proc.), to w służbie zdrowia jedynie w ok. 59 proc. przypadków wybrano właśnie takie oferty.

W 2000 r. prezes UZP wydał 15.673 decyzje administracyjne w sprawach zamówień publicz-nych. Wśród nich 12.308 to decyzje pozytywne, co stanowiło 79 proc.

Do końca grudnia 2000 r. do prezesa UZP wniesiono 1.565 odwołań.

W 2000 r. UZP wszczął 460 kontroli. W 28 przypadkach (na 340 kontroli zakończonych) sporządzono zawiadomienia o naruszeniu zasady, formy lub trybu postępowania przy udzie-laniu zamówienia publicznego, ustalonych ustawą o zamówieniach publicznych. Zawiado-mienia te skierowano do organów orzekających o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. W 5 przypadkach sporządzono pozwy do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub części w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | budowlane | przetarg | dostawy | zamówienia publiczne | robot | funkcjonowanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »