Gilowska, Giertych, Jasiński - na aut?

Na styczeń premier zapowiedział przegląd członków gabinetu. Gazeta Prawna przedstawia własną ocenę ministrów Jarosława Kaczyńskiego na podstawie pięciu kryteriów. Zapytaliśmy, czy ministrowie: realizują reformy, są skuteczni, przyjaźni wobec biznesu i środowisk prawniczych, gotowi do rozmów i jakimi otaczają się kadrami.

JAK TWORZYLIŚMY RANKING

Ocena GP powstała na podstawie rozmów z ekspertami gospodarczymi, organizacjami pracodawców, stowarzyszeń i związków zawodowych. Ministrów oceniono według tych samych kryterów:

1 Czy realizuje reformy, czy rozwiązuje problemy branży

2 Czy działa szybko, czy jest skuteczny

3 Czy jest przyjazny wobec biznesu, środowisk prawniczych

4 Czy jest otwarty, gotowy do rozmów

5 Jakie kadry ma wokół siebie

Nie ocenialiśmy ministrów: obrony narodowej, spraw zagranicznych, gospodarki morskiej, nauki i szkolnictwa wyższego, ochrony środowiska, kultury i dziedzictwa narodowego oraz sportu

Nie braliśmy pod uwagę opinii polityków.

Reklama

Minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro

Kazimierz Kik
politolog, profesor Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach

Widać, że minister Zbigniew Ziobro ma wiele dobrych chęci. Wykazuje na przykład gotowość do reformowania wymiaru sprawiedliwości. Ale ma on jedną słabą stronę. Jest to jeden z najbardziej upartyjnionych ministrów. W jego działaniu zbyt często przejawia się zaangażowanie partyjne w pracach samego resortu. Zbigniew Ziobro na różne wydarzenia reaguje bardziej jako członek partii, niż jako minister sprawiedliwości.

Marian Filar
karnista, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

Jest to klasyczny przykład osoby, która ma dobre chęci i poczucie misji do zrobienia, ale wizja zmian i reform przesłania mu wszystko inne. Z tego właśnie powodu efekty działania szefa resortu sprawiedliwości mogą być bardzo różne i nie zawsze dobre.

Minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka

Artur Bartoszewicz
ekspert PKPP Lewiatan ds. funduszy europejskich

Można ją pochwalić za próbę reformy systemu pozyskiwania środków unijnych i procesu programowania środków w nowym budżecie na lata 2007-2013. Wzrosło wykorzystanie funduszy unijnych, a usprawnienia i uproszczenia systemu spowodowały, że pieniądze zarezerwowane dla Polski na 2004 rok nie przepadną. Przyszły rok będzie dużym wyzwaniem również dlatego, że od 1 stycznia nałożą się na siebie dwa okresy programowania środków z UE.

Andrzej Szoszkiewicz
Smartlink

Programy operacyjne będą wchodzić później niż zapowiadano, a nabór na te z nowej perspektywy finansowej zacznie się najwcześniej w drugiej połowie 2007 roku. Skuteczność działania ministerstwa jest więc trochę ograniczona a przepaść pomiędzy administracją a korzystającymi z funduszy wciąż nadal znaczna. Za pierwsze półrocze tego roku wystawiłbym minister Grażynie Gęsickiej lepszą ocenę niż za całokształt działania na tym stanowisku.

Minister rolnictwa Andrzej Lepper

Piotr Kufel
prezes Śląskiej Izby Rolniczej

Wiele obiecuje i mógłby wiele wywalczyć, gdyby nie brakowało mu konsekwencji. Ma dobre pomysły, ale realizacja grzęźnie w urzędach. Mam wrażenie, że jeżdżąc po kraju nie ma czasu na merytoryczną pracę w resorcie. W rezultacie kłopoty rolników się potęgują. Minister dobrze wyczuwa to, co trapi jego związek zawodowy i kółka rolnicze, ale nie wyczuwa problemów samorządu rolniczego. Ma dobrych zastępców, kompetentnych i merytorycznych.

Piotr Hałuszczak
prezes Wojewódzkiego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych w Gdańsku

Deklaracje napawają optymizmem, ale rzeczywistość jest jeszcze kiepska. Jeśli rysuje się prawidłowy kierunek działania resortu, nie widać modeli konkretnych rozwiązań, nad którymi można byłoby dyskutować. Jeździ, rozmawia, składa obietnice, ale czy wyjazd do Chin może przynieść wymierne efekty, zważywszy na specyfikę tamtego rynku? Na plus zaliczyłbym chęć do rozmów, otwartość i jakość kadr w resorcie.

Minister zdrowia Zbigniew Religa

Wojciech Misiński
Centrum im. Adama Smitha

Minister Religa objął stanowisko z wiarą, że zmieni działanie systemu ochrony zdrowia. Nie ma jednak na to większych szans. Resort jest zbytnio upolityczniony, brakuje tam chęci do rzeczywistego rozwiązywania problemów. Pozycję i autorytet ministra w środowisku wykorzystano do wyciszenia złych nastrojów w szpitalach. Teraz rządząca ekipa nie pozwoli mu na przeprowadzenie ważnych dla systemu lecznictwa reform.

Krzysztof Bukiel
przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy

Szef resortu pozoruje reformowanie systemu ochrony zdrowia. Używa do tego haseł: gwarantowany koszyk świadczeń zdrowotnych, krajowa sieć szpitali czy dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. Dobrze wie, że tylko ich wprowadzenie może faktycznie poprawić system lecznictwa w kraju. Ale gdy środowisko medyczne wreszcie zaczyna się starać, by te kwestie stały się przedmiotem szerszej debaty, minister nie nawiązuje dialogu.

Minister transportu Jerzy Polaczek

Wojciech Malusi
prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Dzięki Polaczkowi problemy związane z budową dróg są bardziej widoczne niż kiedykolwiek. On sam okazuje się dużo bardziej skłonny do rozmów i otwarty na uwagi środowiska, ale efekty pracy są mizerne. Decyzje zapadają zbyt wolno, brakuje koordynacji. Przykładem jest brak współpracy kolei i transportu drogowego w sprawie dostaw kruszyw do budowy dróg. Minister bierze udział w uroczystych odbiorach nieukończonych jeszcze robót albo podpisuje umowę na budowę autostrady, pod którą nie wykupiono gruntów.

Adrian Furgalski
dyrektor Zespołu Ekspertów Gospodarczych TOR

Na konferencji podsumowującej działalność Ministerstwa Transportu minister Polaczek bardzo pozytywnie ocenił efekty swoich działań, choć ma w nich najmniejszy udział. Przecież oddawane teraz do ruchu autostrady zaczęli budować wcześniej jego poprzednicy. Obecny szef resortu tylko przecinał wstęgi na zakończonych inwestycjach. Pozostaje pytanie, czy zostawi taką możliwość swoim następcom? Uważam, że nie, bo nowych przetargów się nie ogłasza, a tych, które już rozpisano, od roku nie można zakończyć.

Minister budownictwa Andrzej Aumiller

Jarosław Szanajca prezes Polskiego Związku Firm Deweloperskich

W ostatnim roku resort nie zrobił nic w kierunku poprawy katastrofalnej sytuacji w zakresie zagospodarowania przestrzennego. Obietnice zwiększenia gruntów pod inwestycje nie zostały spełnione. Od roku resort nie potrafi wymóc na MF korzystnego podatku VAT po 2007 roku. Zgoda na zawężoną definicję budownictwa społecznego z objęciem preferencyjną stawka podatku mieszkań do 120 mkw. i domów do 200 mkw. są dla budownictwa mieszkaniowego szkodliwe.

Edward Szwarc
wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa

Branża budowlana cieszy się, że przywrócono Ministerstwo Budownictwa. Obserwujemy próbę uporządkowania infrastruktury prawnej budownictwa, ale mamy wątpliwości, czy kolejna zmiana przepisów to właściwe rozwiązanie. Celowe byłoby równoległe wydzielenie zespołu, który opracuje cały zestaw ustaw od początku, żeby okazały się komplementarne względem siebie, a nie przeczyły jedna drugiej. W przeciwnym razie nie usprawnimy procesu inwestycyjnego.

Minister finansów Zyta Gilowska

Ryszard Petru
główny ekonomista Banku BPH

Zyta Gilowska była nieskuteczna, a większość jej zapowiedzi okazała się nierealistyczna. Nawet propozycję obniżenia składek trudno ocenić pozytywnie, bo zwiększałyby deficyt. Pani premier nie miała dużego udziału przy tworzeniu projektu budżetu. Na plus Gilowskiej można zapisać jedynie odmrożenie progów podatkowych. Ale już zapisanie od 2009 roku 18 i 32 proc. stawek budzi wątpliwości i pytanie o źródła pokrycia ubytków w budżecie.

Jeremi Mordasewicz
ekspert PKPP Lewiatan

Przy okazji zmian podatkowych pojawiło się kilka szczegółowych rozwiązań, które zostały dobrze przyjęte przez środowisko przedsiębiorców. Ale całość trudno nazwać reformą podatkową. Niezrealizowana obniżka pozapłacowych kosztów płacy dalej pozostaje najważniejszym zadaniem ministerstwa.

Minister spraw wewnętrznych Ludwik Dorn

Michał Kulesza
profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Nie ma żadnych postępów na polu decentralizacji zarządzania publicznego. Nie widzę oczekiwanych od połowy lat 90. działań w kierunku rozdziału sfery rządzenia na sferę obsługi rządu i na sferę wykonawczą administracji. Sądzę, że raczej są likwidowane urzędy centralne niż tworzone są nowe, a powinny być one wydobywane z ministerstw.

Grażyna Kopińska
dyrektor programu przeciw korupcji Fundacji im. Stefana Batorego

MSWiA koordynuje realizację rządowej strategii antykorupcyjnej. Naszym zdaniem jest ona słabo realizowana. Prawie nie odnotowujemy rzeczywistego wprowadzania zabezpieczeń antykorupcyjnych, procedur w samym ministerstwie i instytucjach mu podległych. Te, które są realizowane, to kontynuacja programów z lat 2003 -2004 wspieranych przez Unię Europejską. Zauważamy ponadto małą aktywność legislacyjną ministerstwa w tym zakresie.

Minister gospodarki Piotr Woźniak

Hubert Janiszewski
wiceprezes Polskiej Rady Biznesu

Nie zrobił do tej pory nic takiego, co pozwoliłoby o nim pamiętać. Ani z dobrej, ani ze złej strony. To nieobecny minister. Nie reformuje, nie pomaga przedsiębiorcom. Nie doprowadził nawet do poprawienia ustawy o przedsiębiorczości.
Trudno pozytywnie oceniać także jego współpracowników. Czasami pokazuje się w mediach jego zastępca, Paweł Poncyljusz, ale głównie jako pisarz własnego blogu.

Andrzej Sadowski
wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha

W kwestiach gospodarczych należałoby oceniać działalność całego rządu. Jeśli nie ma rządowego priorytetu przywrócenia wolności gospodarczej, tylko nowelizacja ustawy w niewiadomym kierunku, trudno o zarzuty wobec jednego ministra. Równie trudno obciążać go za to, że o kolejny rok zostały odsunięte nawet trzeciorzędne kwestie dotyczące reformowania gospodarki. Nie można się dziwić: ta drużyna nigdy nie zakładała sobie celów gospodarczych.

Marcin Peterlik
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową

Ministerstwo Gospodarki zostało zmarginalizowanie. Jest mało aktywne w prowadzeniu polityki gospodarczej. Nie potrafię ocenić, na ile wynika to z samej działalności ministra Woźniaka, na ile z przyjętej przez rząd koncepcji. Ale zaliczyłbym na plus sprawne dysponowanie przez ministerstwo środkami unijnymi dla przedsiębiorstw.

Minister pracy Anna Kalata

Jeremi Mordasewicz
ekspert PKPP Lewiatan

Resort pracy nie opracował do tej pory ważnej ustawy o emeryturach pomostowych i nie zamknął sprawy przywilejów emerytalnych. Opóźnienie może o kolejny rok wydłużyć obowiązujące przepisy, co będzie kosztowne dla budżetu i odwlecze domknięcie reformy emerytalnej. Ministerstwo wciąż jest głuche na postulaty obniżenia kosztów pracy. Zaniedbane są prace nad umową społeczną.

Wiesława Taranowska
wiceprzewodnicząca OPZZ

Wiele decyzji wciąż czeka na rozstrzygnięcie. Często dlatego, że nie ma co do nich zgody w samym ministerstwie. Nadal nie wiadomo, jaka będzie od marca waloryzacja emerytur i rent. Resort nie realizuje nadzoru nad ZUS, który powinien przesłać w tym roku do ubezpieczonych pełną informację o stanie ich kont emerytalnych w I filarze. Wciąż nie wiadomo, jaka będzie przyszłość emerytur pomostowych, a przygotowana wersja wypłat emerytur z OFE jest niepełna i nie zawiera koniecznych informacji.

Michał Boni
ekspert rynku pracy, były minister pracy i polityki socjalnej

Działania resortu nie odpowiadają wyzwaniom. Nie bada się zjawiska emigracji, nie wykorzystuje wzrostu gospodarczego do usprawnienia pośrednictwa pracy. Zaniedbano dziedziny ubezpieczeń społecznych, resort nie stara się obniżyć pozapłacowych kosztów pracy. W sprawach kwestii socjalnych, rynku pracy, ubezpieczeń społecznych, obniżania kosztów pracy, pomocy społecznej czy polityki rodzinnej nie robi się prawie nic. Kilkunastoletni dorobek ministerstwa został roztrwoniony.

Minister edukacji Roman Giertych

Sławomir Broniarz
prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego

Minister proponuje zmiany, ale ich nie realizuje. Resortowi brakuje jasno opracowanego planu polityki edukacyjnej. Nasza współpraca z ministrem ogranicza się do korespondencji w jedną stronę, prowadzonej tylko przez ZNP. Wciąż apelujemy o podjęcie rozmów w najważniejszych dla oświaty sprawach. Niepokoi fakt, że z resortu odwoływane są osoby, które były odpowiedzialne za określenie celów i realizację polityki edukacyjnej. To duża strata dla ministerstwa.

Krystyna Szumilas
przewodnicząca sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży

Roman Giertych nie realizuje reform, które ciągle zapowiada. Mówi o potrzebie bezpieczeństwa w szkołach, ale proponuje niewłaściwy sposób jego poprawy. Działa zbyt szybko: zanim skonsultuje program reform z ekspertami, już ogłasza go w mediach. W rezultacie musi potem wycofywać się z własnych pomysłów lub poważnie je modyfikować, bo okazują się sprzeczne z konstytucją, jak specjalne ośrodki dla trudnej młodzieży. Niepotrzebnie zaostrza swój konflikt ze związkowcami.

Wiesława Lipińska
Biuro Rzecznika Praw Dziecka

Resort pod kierownictwem Romana Giertycha zmierza do wzmocnienia dyscypliny i przywrócenia odpowiedzialności szkoły za wychowanie dzieci. Program Zero tolerancji dla przemocy w szkołach jest pierwszą próbą kompleksowego zdiagnozowania polskich szkół od środka. Kontaktujemy się z resortem w miarę potrzeb, a rozmowy są merytoryczne i profesjonalne. Na wystąpienia rzecznika praw dziecka ministerstwo odpowiada szybko i skutecznie.

Minister skarbu Wojciech Jasiński

Maciej Grelowski
przewodniczący rady BCC

W Polsce nie ma ministra skarbu. Jest karbowy od wyciskania dywidendy. Dla mnie to stanowisko dziś w ogóle nie funkcjonuje.

Andrzej Malinowski
prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich

Zastopowanie sprzedaży spółek pozbawia budżet dochodów z prywatyzacji, a dziurę resort chce wypełnić dochodami z dywidend. Zabiera im w ten sposób część zysków, co pustoszy plany inwestycyjne takich czołowych firm, jak KGHM, Grupa Lotos, PKO BP, PZU czy PSE. Zamiast na tworzenie nowych miejsc pracy pieniądze te pójdą na pokrycie rozdętych planów społecznych rządu. Resort wchodzi w kompetencje rad nadzorczych, co jest niezgodne z prawem. Takie zmiany mogą świadczyć o braku zaufania do przedstawicieli skarbu państwa w spółkach i chęci do centralizowania nadzoru.

Boli nas także nieuregulowanie ustawy kominowej i próba odejścia od poprzedniej koncepcji uzależnienia wynagradzania menedżerów w zależności od wyników finansowych firm.

Notowali ADW, Czu, HT, Bed, BM, LG, ŁK

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »