Gorsze nastroje konsumentów

W maju nastroje polskich konsumentów ponownie się pogorszyły - Indeks Konsumencki Forbesa spadł o 0,8 punktu (z 90,4 do 89,6).

W maju nastroje polskich konsumentów  ponownie się pogorszyły - Indeks Konsumencki Forbesa spadł o 0,8  punktu (z 90,4 do 89,6).

Wartość indeksu spadła w większości grup demograficznych: największe spadki zanotowano wśród osób z niskimi dochodami (spadek o 8,1 punktu), mieszkańców dużych miast (- 6,3 punktu), Polaków z wysokimi dochodami (- 6,1), osób z wykształceniem podstawowym (-4,5) oraz kobiet (-3,2).

Największym wzrostem optymizmu pochwalić się natomiast mogą osoby z wykształceniem wyższym (wzrost 3,4 punktu) oraz Polacy z wykształceniem zasadniczym i mężczyźni (wzrost po 1,5 punktu).

Blisko co piąty badany (19 proc.) stwierdził, że sytuacja ich gospodarstwa domowego uległa w ostatnim roku pogorszeniu (wzrost o 3 punkty procentowe), dla 71 proc. sytuacja jest taka sama, a 10 proc. zauważyło poprawę (miesiąc wcześniej - 74 proc. i 11 proc.).

Reklama

Szesnaście procent pytanych (bez zmian w porównaniu z kwietniem) jest przekonanych, że ich sytuacja materialna poprawi się w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 11 proc. ? że się pogorszy (również bez zmian w porównaniu z kwietniem).

Dwadzieścia sześć procent badanych ocenia sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego jako dobrą, a 24 proc. - jako złą (miesiąc wcześniej ? odpowiednio 26 proc. i 21 proc.). 16 proc. Polaków wierzy, że w ciągu najbliższego roku uda im się odłożyć jakieś pieniądze (spadek o 2 punkty procentowe).

Indeks Konsumencki Forbesa jest konstruowany na podstawie siedmiu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu, przeprowadzanym przez IQS and Quant Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku od 7 do 15 lat. Pytania dotyczą oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych i ekonomicznej państwa.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: nastroje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »