Reklama

GUS podał dane o polskiej gospodarce

Sprzedaż detaliczna w lutym wzrosła o 12,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2010 roku, po wzroście o 5,8 proc. rok do roku w styczniu, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 1,8 proc. - podał GUS.

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym jest w marcu oceniany mniej pesymistycznie niż w lutym, ale gorzej niż w marcu przed rokiem. Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w marcu na poziomie minus 1 (w lutym minus 3) - podał GUS.

Reklama

Mimo iż przedsiębiorcy oceniają bieżącą sprzedaż negatywnie, podobnie jak w lutym, to prognozy w tym zakresie są już optymistyczne. Utrzymują się trudności w regulowaniu bieżących zobowiązań finansowych, natomiast przewidywania wskazują na możliwość ich zmniejszenia - napisano w komentarzu.

Z badań wynika, że poprawę koniunktury sygnalizuje 19 proc. badanych przedsiębiorstw, pogorszenie 20 proc. (przed miesiącem odpowiednio 18 proc. i 21 proc.). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

Mimo iż przedsiębiorcy odnotowują spadek bieżącej sprzedaży, podobnie jak w lutym, to prognozy w tym zakresie są już optymistyczne. Utrzymują się trudności w regulowaniu bieżących zobowiązań finansowych, natomiast prognozy wskazują na możliwość zmniejszenia trudności w tym zakresie. Poziom zapasów towarów jest nadal uważany za nadmierny. Mimo to ilość towarów zamawianych u dostawców może być nieznacznie zwiększana. Planowane redukcje zatrudnienia są nieco wyższe od przewidywanych w lutym. Przedsiębiorcy sygnalizują dalszy wzrost bieżących i przyszłych cen towarów - napisano w raporcie.

Zdaniem autorów raportu, najbardziej negatywnie koniunkturę oceniają jednostki mikro i małe. Jedynie przedsiębiorstwa duże oceniają koniunkturę pozytywnie.

Spośród badanych w marcu jednostek 5,1 proc. nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (4,6 proc. przed rokiem). Największe trudności napotykane przez respondentów zgłaszających występowanie barier związane są z: konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje 58 proc. przedsiębiorstw - tak w marcu br. jak i w ub. r.), kosztami zatrudnienia (54 proc. w marcu br., 52 proc. w analogicznym miesiącu ub. r.), niedostatecznym popytem (48 proc. w marcu br., 49 proc. przed rokiem), a także wysokimi obciążeniami na rzecz budżetu (44 proc. w marcu br. i przed rokiem) - napisano.

Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że sprzedaż detaliczna w lutym rdr wzrosła średnio o 7,3 proc., a mdm spadła o 2,4 proc.

Polacy nie przestraszyli się podwyżki VAT

Sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym br. o 12,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku - podał GUS. "To pokazuje, że wpływ na decyzje o zakupach w tym miesiącu miała nie podwyżka VAT, lecz rosnące zatrudnienie i płace" - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

"Nie wiadomo jednak, czy tak wysoka sprzedaż detaliczna wynika z obawy gospodarstw domowych przed dalszym wzrostem cen, już nie wynikającej z podwyżki VAT, w najbliższych miesiącach, (robią zakupy teraz, bo wkrótce będzie drożej), czy też dobrej oceny własnej kondycji finansowej, opartej na stabilności zatrudnienia oraz źródeł dochodów. Gdyby rosnąca sprzedaż detaliczna była efektem coraz większych oczekiwań inflacyjnych to byłby to zły sygnał dla przyszłego popytu konsumpcyjnego i wskaźnika inflacji, który poszybowałby w górę.

Dynamika sprzedaży niektórych towarów wydaje się potwierdzać, że motorem napędowym popytu konsumpcyjnego mogą być oczekiwania inflacyjne. Szybko rosła bowiem sprzedaż mebli, RTV, AGD, obuwia, odzieży i kosmetyków. Wzrosła również, po styczniowym spadku, sprzedaż samochodów"- dodaje dr Małgorzata Starczewska-

- - - - -

Wydajność pracy w przemyśle w okresie styczeń-luty była o 7,1 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2010 roku przy większym o 2,8 proc. zatrudnieniu i wzroście przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto o 4,8 proc.

- - - - -

W marcu 2011 r. odnotowano znaczne pogorszenie nastrojów konsumenckich społeczeństwa w stosunku do poprzedniego miesiąca - podał w środę GUS.

Z badań GUS wynika, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zmniejszył się w marcu 2011 r. o 4,0 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -29,0 pkt. proc. Zanotowany poziom wskaźnika jest niższy o 11,7 pkt. proc. od wyniku z marca poprzedniego roku.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zmniejszył się o 4,9 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -34,1 pkt. proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 10,7 pkt. proc.

"Zanotowane negatywne zmiany koniunktury konsumenckiej były wynikiem pogorszenia wszystkich badanych czynników determinujących nastroje konsumentów" - napisano w komentarzu do badań.

GUS podał, że w marcu 2011 r. konsumenci bardziej pesymistycznie niż miesiąc wcześniej oceniali przede wszystkim oczekiwane (w następnych 12 miesiącach) i zaistniałe (w ostatnich 12 miesiącach) zmiany w sytuacji ekonomicznej kraju (spadek wartości wskaźników odpowiednio o 7,4 i 4,9 pkt. proc.), oczekiwane (w następnych 12 miesiącach) zmiany w poziomie bezrobocia (spadek wartości bezwzględnej o 4,6 pkt. proc.) i w sytuacji finansowej swoich gospodarstw domowych (spadek o 4,5 pkt. proc.).

Badania wskazują także, że niekorzystnie oceniono również oczekiwane (w następnych 12 miesiącach) możliwości oszczędzania pieniędzy, zaistniałe (w ostatnich 12 miesiącach) zmiany w sytuacji finansowej swoich gospodarstw domowych oraz dokonywanie ważnych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnych warunkach (spadek wskaźników odpowiednio o 3,1, 2,1 i 1,3 pkt. proc.).

Sprawdź: PROGRAM PIT 2010

Dowiedz się więcej na temat: podania | bezrobocie | sprzedaż detaliczna | polska gospodarka | GUS | sprzedaż | dane

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »