Hiszpania coraz ważniejszym partnerem handlowym Polski

Hiszpania staje się coraz ważniejszym partnerem handlowym Polski i może znaleźć się w pierwszej piątce odbiorców naszych towarów i usług. Perspektywy gospodarcze dla Hiszpanii są dobre i polskie firmy mogą mocniej zawalczyć o ten rynek.

Pobierz: darmowy program do rozliczeń PIT 2015

Po zahamowaniu eksportu na Wschód, polskie firmy rozpoczęły poszukiwania innych rynków eksportowych, a Hiszpania zaczęła pełnić coraz ważniejszą rolę dla Polski w wymianie handlowej. Hiszpania to piąty pod względem liczby ludności kraj w Unii Europejskiej (ok. 47 mln ludzi), czyli potencjalnie jeden z największych rynków dla naszych eksporterów.

Reklama

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Madrycie ocenia w materiałach przesłanych serwisowi portalspozywczy.pl, że prognozowanie tendencji rozwojowych w poszczególnych sektorach gospodarki hiszpańskiej jest obarczone sporym ryzykiem, jednak w przypadku sektora rolno-spożywczego sytuacja napawa większym optymizmem na tle innych branż hiszpańskiej gospodarki.

WPHI zaznacza, że na podstawie wieloletniego doświadczenia i wypowiedzi ekspertów z branży można wskazać kilka czynników, które będą decydować o tempie rozwoju sektora rolno-spożywczego w najbliższym czasie.

Po pierwsze dotychczasowe doświadczenia pokazują, że sektor rolno-spożywczy nie wykazuje znaczących wzrostów sprzedaży na rynku krajowym w okresach szybkiego wzrostu gospodarczego, ale, z tego samego powodu, nie odnotowuje również gwałtownych spadków sprzedaży w okresie recesji.

Z punktu widzenia poszczególnych segmentów rynku rolno-spożywczego przede wszystkim oczekuje się największego wzrostu w przypadku przemysłu mięsnego, mleczarskiego i produkcji napojów, choć trudno opierać się w tym przypadku na konkretnych danych liczbowych. Są to segmenty o największym potencjale wzrostu biorąc pod uwagę dotychczasowe tendencje na rynku, jak też wypowiedzi ekspertów.

Niezależnie od wspomnianych segmentów oczekuje się wzrostów w przypadku produktów o wyższym stopniu przetworzenia, jak np. pakowane świeże owoce i warzywa, czy dania gotowe do spożycia.

Według WPHI Ambasady RP w Madrycie spodziewane są też wzrosty produktów ekologicznych, choć w średnim tempie, biorąc pod uwagę, że konsument hiszpański nie jest jeszcze tak dojrzały jak konsument niemiecki, brytyjski czy skandynawski.

- Należy zaznaczyć, że rynek pozostanie na razie rynkiem ceny, ale stopniowo będą wzrastać wydatki na produkty spożywcze postrzegane jako produkty o większej wartości dodanej, w tym produkty importowane - informuje WPHI.

Wg Ministerstwa Gospodarki, w 2014 roku polski eksport do Hiszpanii wzrósł w ujęciu rocznym o 15,5 proc., czyli o 535 mln euro do niemal 4 mld euro. Z kolei w ciągu 10 miesięcy 2015 roku eksport polskich produktów do Hiszpanii wzrósł o 13,9 proc. Udział Hiszpanii w polskim eksporcie to obecnie ok. 2,7 proc.

W 2015 roku Hiszpania znalazła się na 10. miejscu wśród najważniejszych odbiorców polskiego eksportu awansując z miejsca 11. w roku 2014. Według ekonomistów Banku Zachodniego WBK rynek hiszpański może znaleźć się w pierwszej piątce odbiorców polskich towarów i usług. Duże szanse ekspansji z branży spożywczej mają m.in. eksporterzy zbóż, głównie pszenicy i żyta, a także branża mięsna.

Hiszpania jest jednym z największych odbiorców polskiego bydła i wołowiny. Z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że w ciągu 10 miesięcy 2015 r. Hiszpania była trzecim największym odbiorcą polskiego bydła (trafiło tam 19,6 tys. sztuk) po Holandii (30,8 tys. sztuk) i Włoszech (28,9 tys. sztuk).

Z kolei w przypadku mięsa wołowego Hiszpania znalazła się na czwartym miejscu (17,1 tys. ton) po Włoszech (62,5 tys. ton), Niemczech (45,1 tys. ton), Holandii (34,1 tys. ton), a wyprzedzając Francję (15,7 tys. ton).

Ze względu na izolację polityczną i gospodarczą do lat sześćdziesiątych XX wieku Hiszpania była jednym z najuboższych krajów Europy. Zapoczątkowane w latach 70. przemiany demokratyczne, reformy gospodarcze oraz napływ turystów spowodowały znaczny wzrost inwestycji i napływ kapitału zagranicznego, który wzmógł się dodatkowo po przystąpieniu Hiszpanii do Unii Europejskiej w 1986 r. Dzięki temu przez kolejne 20 lat Hiszpania była jednym z najszybciej rozwijających się gospodarczo państw Europy. Jednak światowy kryzys gospodarczy z końca 2008 r. w znaczącym stopniu dotknął gospodarkę Hiszpanii i położył kres jej rozwojowi.

Prognozy dotyczące dalszej poprawy hiszpańskiej koniunktury gospodarczej są jednak optymistyczne. Hiszpania powoli żegna kryzys, a wprowadzenie wielu reform strukturalnych, dotyczących m.in. rynku pracy, ma silne pozytywne przełożenie na tempo wzrostu gospodarczego.

Gospodarka Hiszpanii notuje wyraźne przyspieszenie, co jest korzystne dla perspektyw polskiego eksportu. W samym drugim kwartale 2015 wzrost PKB Hiszpanii wyniósł 1,0 proc. w ujęciu kwartalnym, podczas gdy przez cały 2014 rok wzrost gospodarczy wyniósł 1,4 proc.

Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl

Więcej informacji na portalspozywczy.pl

Dowiedz się więcej na temat: hodowla | rolnictwo | Hiszpania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »