Idea mija Plusa
Najpóźniej na przełomie listopada i grudnia liczba użytkowników sieci Idea należącej do PTK Centertel powinna przewyższyć liczbę osób korzystających z usług spółki Polkomtel, operatora sieci Plus GSM, wynika z szacunków PG.
Na taki rozwój sytuacji wskazuje na to tempo zdobywania abonentów - średnio w ciągu miesiąca Idea zdobywa o ok. 40 tys. nowych abonentów więcej. Pod koniec drugiego kwartału br. obie sieci dzieliło 291 tys. abonentów, trzy miesiące później dystans zmniejszył się już do niewiele ponad 170 tys. abonentów. Co prawda w okresie od lipca do września najmniej nowych klientów, bo ok. 236 tys. zdobyła Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era, jednak dzierżona przez spółkę pozycja lidera polskiego rynku komórkowego wydaje się w najbliższych latach nie zagrożona.
Polkomtel nie jest jednak zmartwiony możliwą utratą drugiego miejsca na rynku. Podstawą naszej strategii nie jest przyciąganie klientów za wszelką cenę. Ponieważ chcemy mieć klientów dobrych, płacących i lojalnych, największych starań dokładamy do tego, by takich właśnie klientów przyciągnąć i utrzymać - mówi Ryszard Woronowicz, rzecznik tej firmy. Polkomtel szczególnie dba o klientów biznesowych, którzy generują 60 proc. przychodów spółki. W efekcie Plus notuje regularnie największe zyski spośród polskich sieci komórkowych - szacunkowe dane mówią o ponad 400 mln zł netto po trzech kwartałach br. PTK Centertel konsekwentnie zdobywa rynek, jednak kosztem strat, które po dziewięciu miesiącach mogą przekroczyć 300 mln zł, a wśród jego abonentów jest obecnie najwięcej, bo ponad 2,5 mln, klientów korzystających z usług przedpłaconych (pre-paid). Klienci tacy przynoszą sieciom komórkowym najmniejsze przychody i uchodzą za najmniej lojalnych.
Gdy wiosną 2000 roku Idea uruchamiała sieć GSM 900, co w praktyce oznaczało zrównanie jej szans z pozostałymi operatorami, miała o ponad połowę abonentów mniej niż każdy z operatorów a jej udział w rynku nie przekraczał 17 proc.