IKP: Ponad 9 mln Polaków już korzysta z tego konta

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) oraz PUE ZUS to będą dwa podstawowe konta w codziennym życiu każdego Polaka. Pandemia skokowo zwiększyła ich wykorzystanie, choć są coraz bardziej użyteczne również w "niecovidowych" funkcjach.

W ostatnich miesiącach lawinowo wzrosło wykorzystanie IKP, przede wszystkim w związku z obsługą szczepień.  

- Obecnie mamy aktywnych 9,3 mln kont IKP. Pod koniec 2020 roku aktywnych kont było około 4,7 mln. Ten rekordowy, prawie dwukrotny wzrost liczby użytkowników to potwierdzenie, jak ważne i oczekiwane przez społeczeństwo są e-usługi w zdrowiu, tym bardziej w czasie pandemii - mówi Interii Joanna Zaręba, kierownik Wydziału Komunikacji Korporacyjnej Centrum e-Zdrowia.

Reklama

Do użytecznych i jak się okazało w strategicznych funkcji, które zostały wprowadzone jeszcze przed pandemią, jak możliwość wyboru lekarza rodzinnego czy przede wszystkim e-recepty, dodano kolejne, w dużej części ściśle związane z COVID-19.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Łukasz Szumowski: Minister Cieszyński powinien mieć pomniki w każdej gminie

Najnowsze funkcjonalności w IKP to między innymi "Certyfikaty" - tam można znaleźć Unijny Certyfikat COVID (certyfikat szczepienia, ozdrowienia, wyniku testu), czyli elektroniczne zaświadczenie, które ułatwi swobodne przemieszczanie się pomiędzy krajami Unii Europejskiej w czasie pandemii. Obecnie pobrano już blisko 2 mln UCC. 

Ale na IKP można również wypełnić kwestionariusz online przed szczepieniem,  co ułatwia  procedurę, bo nie ma potrzeby uzupełniania dokumentacji w punkcie szczepień (taki kwestionariusz można wypełnić on-line i wysłać go do punktu szczepień, ale trzeba to zrobić  24 godziny przed szczepieniem).

Wkrótce mają się pojawić kolejne funkcje, jak zamawianie e-recept bezpośrednio na IKP, centralna e-rejestracja na wybrane świadczenia, e-skierowania na rehabilitację.  

CEZ zapowiada również obsługę programu Profilaktyka 40 PLUS, który ma wystartować od 1 lipca. Jest też udostępniona aplikacja mojeIKP na smartfony.

Pandemia skokowo zwiększyła również wykorzystanie Platformy Usług Elektronicznych ZUS, zwłaszcza, że ZUS obsługuje coraz więcej programów i świadczeń, także tych, które nie są bezpośrednio związane z jego podstawową funkcją (przykładem jest obsługa bonu turystycznego czy wypłacany w ubiegłym roku dodatek solidarnościowy).

Przez PUE można składać wnioski, pobierać zaświadczenia, czy aktywować bon turystyczny.

W efekcie liczba profili PUE przekroczyła 7 mln, w pół roku przybył kolejny milion, a dwa lata temu było ich 3 mln.

Jeszcze do niedawna z PUE ZUS korzystali głównie przedsiębiorcy (w pandemii wnioski o pomoc z tarcz antykryzysowych można była składać wyłącznie elektronicznie), ale takie funkcje jak obsługa bonu turystycznego spowodowały, że loguje się tam coraz więcej osób.

- Polski bon turystyczny przyspieszył i zwiększył liczbę osób zakładających sobie profil na PUE, na pewno wykorzystanie platformy zwiększyła pandemia, bo większość wniosków w przypadku przedsiębiorców mona było składać tylko elektronicznie - mówi Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS.

Z najnowszych danych wynika, że ZUS wydał już ponad 1,7 mln bonów turystycznych o łącznej wartości ponad 1,5 mld zł.  Spraw, które będą obsługiwane przez PUE przybywa. A ZUS przejmie też obsługę takich programów jak Dobry Start czy 500 plus, co jeszcze zwiększy wykorzystanie tej platformy.

Monika Krześniak-Sajewicz

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ZUS | ochrona zdrowia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »