IKP: Ponad 9 mln Polaków już korzysta z tego konta
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) oraz PUE ZUS to będą dwa podstawowe konta w codziennym życiu każdego Polaka. Pandemia skokowo zwiększyła ich wykorzystanie, choć są coraz bardziej użyteczne również w "niecovidowych" funkcjach.
W ostatnich miesiącach lawinowo wzrosło wykorzystanie IKP, przede wszystkim w związku z obsługą szczepień.
- Obecnie mamy aktywnych 9,3 mln kont IKP. Pod koniec 2020 roku aktywnych kont było około 4,7 mln. Ten rekordowy, prawie dwukrotny wzrost liczby użytkowników to potwierdzenie, jak ważne i oczekiwane przez społeczeństwo są e-usługi w zdrowiu, tym bardziej w czasie pandemii - mówi Interii Joanna Zaręba, kierownik Wydziału Komunikacji Korporacyjnej Centrum e-Zdrowia.
Do użytecznych i jak się okazało w strategicznych funkcji, które zostały wprowadzone jeszcze przed pandemią, jak możliwość wyboru lekarza rodzinnego czy przede wszystkim e-recepty, dodano kolejne, w dużej części ściśle związane z COVID-19.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Łukasz Szumowski: Minister Cieszyński powinien mieć pomniki w każdej gminie
Najnowsze funkcjonalności w IKP to między innymi "Certyfikaty" - tam można znaleźć Unijny Certyfikat COVID (certyfikat szczepienia, ozdrowienia, wyniku testu), czyli elektroniczne zaświadczenie, które ułatwi swobodne przemieszczanie się pomiędzy krajami Unii Europejskiej w czasie pandemii. Obecnie pobrano już blisko 2 mln UCC.
Ale na IKP można również wypełnić kwestionariusz online przed szczepieniem, co ułatwia procedurę, bo nie ma potrzeby uzupełniania dokumentacji w punkcie szczepień (taki kwestionariusz można wypełnić on-line i wysłać go do punktu szczepień, ale trzeba to zrobić 24 godziny przed szczepieniem).
Wkrótce mają się pojawić kolejne funkcje, jak zamawianie e-recept bezpośrednio na IKP, centralna e-rejestracja na wybrane świadczenia, e-skierowania na rehabilitację.
CEZ zapowiada również obsługę programu Profilaktyka 40 PLUS, który ma wystartować od 1 lipca. Jest też udostępniona aplikacja mojeIKP na smartfony.
Pandemia skokowo zwiększyła również wykorzystanie Platformy Usług Elektronicznych ZUS, zwłaszcza, że ZUS obsługuje coraz więcej programów i świadczeń, także tych, które nie są bezpośrednio związane z jego podstawową funkcją (przykładem jest obsługa bonu turystycznego czy wypłacany w ubiegłym roku dodatek solidarnościowy).
Przez PUE można składać wnioski, pobierać zaświadczenia, czy aktywować bon turystyczny.
W efekcie liczba profili PUE przekroczyła 7 mln, w pół roku przybył kolejny milion, a dwa lata temu było ich 3 mln.
Jeszcze do niedawna z PUE ZUS korzystali głównie przedsiębiorcy (w pandemii wnioski o pomoc z tarcz antykryzysowych można była składać wyłącznie elektronicznie), ale takie funkcje jak obsługa bonu turystycznego spowodowały, że loguje się tam coraz więcej osób.
- Polski bon turystyczny przyspieszył i zwiększył liczbę osób zakładających sobie profil na PUE, na pewno wykorzystanie platformy zwiększyła pandemia, bo większość wniosków w przypadku przedsiębiorców mona było składać tylko elektronicznie - mówi Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS.
Z najnowszych danych wynika, że ZUS wydał już ponad 1,7 mln bonów turystycznych o łącznej wartości ponad 1,5 mld zł. Spraw, które będą obsługiwane przez PUE przybywa. A ZUS przejmie też obsługę takich programów jak Dobry Start czy 500 plus, co jeszcze zwiększy wykorzystanie tej platformy.
Monika Krześniak-Sajewicz
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami