Ile będzie kosztować jazda po autostradach w RFN?
Plany wprowadzenia myta na autostradach w RFN nabierają rumieńców. Szykuje się gigantyczny bank danych obok nalepek na szybach aut.
To, że skończy się bezpłatna jazda na niemieckich autostradach było pewne, bo bez zapisu wprowadzenia opłat za autostrady szef bawarskiej CSU Horst Seehofer nie chciał w ogóle podpisać rządowego porozumienia koalicyjnego. Kanclerz Merkel (CDU) zarzekała się co prawda, że za jej sprawą opłat na drogach nie będzie, ale jak wiadomo poglądy są po to, by je zmieniać.
Przecieki z federalnego ministerstwa komunikacji i transportu wskazują, że jeszcze przed letnią przerwą parlamentarną minister komunikacji Alexander Dobrindt (CSU) ma zamiar przedłożyć koncepcję, jak miałby wyglądać system opłat za autostrady w RFN.
Długo rozważano, co zrobić, by opłaty te zbytnio nie obciążyły niemieckich kierowców, bo wycelowane miały być przede wszystkim w kierowców zagranicznych aut, którzy gratisowo korzystają z wciąż jeszcze nieźle utrzymanych niemieckich autostrad.
Jak do tej pory wiadomo, minister Dobrindt planuje wprowadzenie kilku rodzajów winiet: rocznej za 100 euro, 2-miesięcznej za 30 euro i 10-dniowej za 10 euro.
Aby 100 euro tak bardzo nie bolało niemieckich kierowców myśli się o jednoczesnym wprowadzeniu ulg w podatku drogowym, o 6-stopniowej gradacji w zależności od parametrów ekologicznych auta. W ubiegły piątek (23.05) minister Dobrindt potwierdził w rozmowie z "Focusem Online", że może sobie wyobrazić zróżnicowane opłaty i podatki wedle tego, jak bardzo dany pojazd zanieczyszcza środowisko.
Samochody o napędzie elektrycznym miałyby zostać całkowicie zwolnione zarówno z podatku drogowego, jak i z opłat za autostrady. Jest jeszcze jeden hak: wielu właścicieli samochodów małolitrażowych nowszej daty już teraz płaci podatek niższy niż 100 euro. Jak ich więc odciążyć?
Jeszcze bardziej niż sama wysokość opłat, strażników danych osobowych zainteresuje to, że planuje się rejestrację pojazdów w Internecie z podaniem numerów rejestracyjnych i parametrów samochodu oraz danych właściciela aut, oraz uiszczanie tą drogą opłaty. Dopiero po takiej rejestracji i przelewie pieniędzy można by w ogóle wjechać na autostradę.
Na przejściach granicznych i stacjach benzynowych w regionach przygranicznych cudzoziemcom sprzedawano by klasyczne winietki, znane np. z Austrii czy Szwajcarii. Bada się jeszcze ponoć, czy taka nalepka miałaby dokumentować także opłaty uiszczane online przez niemieckich kierowców.
Już nawet te, niepotwierdzone definitywnie przez ministerstwo opłaty i model internetowego ściągania należności są krytykowane przez opozycję. "To wszystko jedna wielka bzdura", oburzał się Anton Hofreiter, swego czasu ekspert ds. komunikacji partii SPD, obecnie przewodniczący klubu poselskiego socjaldemokratów. Jego zdaniem ani od strony ekonomicznej, ani ekologicznej taka winieta nie ma sensu. - Niech lepiej pan Dobrindt wyjaśni, jak chce zrealizować swoje plany w zgodzie z obowiązującym, europejskim prawem. Nigdzie w Europie nie ma myta tylko dla cudzoziemców.
Ale ministra Dobrindta to niewiele wzrusza. Zamierza wprowadzić te opłaty z dniem 1 stycznia 2016 i spodziewa się miliardowych wpływów do kasy państwa, które przeznaczone mają być na utrzymanie i rozbudowę sieci dróg. Ma nadzieję, że rokrocznie sprzedawanych będzie 130 mln winiet. Koszty ich dystrybucji szacuje się na 3 euro za sztukę.
dpa / Małgorzata Matzke, Redakcja Polska Deutsche Welle