Myto

Poniedziałek, 19 sierpnia 2024 (13:00) Aktualizacja Poniedziałek, 19 sierpnia 2024 (13:32)
Opłatę myta ponoszą użytkownicy drogi, którzy chcą korzystać z określonych płatnych odcinków infrastruktury. W praktyce oznacza to, że każdy kierowca przejeżdżając przez bramki myta lub wjeżdżając na płatny odcinek autostrady musi uiścić należność, zazwyczaj poprzez system elektroniczny lub w tradycyjny sposób na bramkach. Systemy te są projektowane tak, aby były jak najbardziej wygodne dla użytkowników, oferując różne metody płatności, w tym gotówką, kartami płatniczymi, czy przez specjalne urządzenia elektroniczne zamontowane w pojeździe.
Myto - najważniejsze informacje
Czy nowe transfery socjalne zapowiedziane przez Donalda Tuska w expose pobudzą konsumpcję i spowodują wzrost inflacji? /Arkadiusz Ziółek /Reporter

Myto - najważniejsze informacje

Skąd pochodzi nazwa "myto" i co to jest?

Termin "myto" pochodzi z języka staropolskiego, w którym oznaczał opłatę pobieraną za przywilej handlowania lub przejazdu przez określone terytorium. Słowo to związane jest z dawnymi praktykami ekonomicznymi, gdzie za przewożenie towarów przez granice różnych regionów pobierane były odpowiednie opłaty, co miało na celu regulację handlu i zabezpieczenie dochodów dla lokalnych władz.

Ile wynosi myto?

Wysokość myta zależy od wielu czynników, w tym od rodzaju pojazdu, długości pokonywanego odcinka płatnej drogi, jak również od kraju i specyficznych przepisów lokalnych. Na przykład, w niektórych krajach stawki myta dla ciężarówek są wyższe niż dla samochodów osobowych, aby odzwierciedlić większe zużycie infrastruktury przez te cięższe pojazdy. Dodatkowo niektóre systemy myta mogą oferować różne stawki w zależności od pory dnia lub sezonu, w ramach tzw. myta dynamicznego, które ma na celu zarządzanie natężeniem ruchu.
E-myto obowiązuje w wielu krajach Europy. Natkniemy się na ten system między innymi w Polsce, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Francji, Portugalii, Włoszech, Irlandii czy Wielkiej Brytanii.
W 2023 roku Niemcy znacząco podnieśli opłaty za przejazd. Spotkało się to z szerokimi komentarzami branży przewoźniczej. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule “Niemcy drastycznie podnieśli opłaty. Ucierpią polskie firmy.”

Kogo dotyczy e-Toll?

System e-TOLL, uruchomiony 1 października 2021 roku to nowoczesna technologia oparta na pozycjonowaniu satelitarnym, która zastąpiła poprzedni system viaTOLL. Jest to system elektronicznego poboru opłat, który umożliwia automatyczne naliczanie opłat za korzystanie z określonych odcinków autostrad, dróg ekspresowych i krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 3,5 a 12 ton:
  • samochód osobowy z przyczepą,
  • samochód dostawczy,
  • samochód dostawczy z przyczepą,
  • mikrobus z liczbą miejsc siedzących poniżej 9 z przyczepą,
  • ciągnik siodłowy bez naczepy,
  • ciągnik siodłowy z naczepą.
Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej lub powyżej 12ton:
  • samochód ciężarowy,
  • samochód ciężarowy z przyczepą z dyszlem,
  • ciągnik siodłowy z naczepą.
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej:
  • autokar/autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą),
  • autokar/autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) z przyczepą.

Płatne i bezpłatne odcinki autostrad w Polsce

W Polsce system płatnych i bezpłatnych odcinków autostrad jest zróżnicowany i zależy od tego, czy dany odcinek jest zarządzany przez państwowe spółki czy prywatnych koncesjonariuszy.

Płatne odcinki autostrad:

Płatne odcinki autostrad są zazwyczaj zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy lub państwową spółkę Autostrada Wielkopolska. Opłaty za przejazd można uiszczać na bramkach myta lub za pomocą systemów elektronicznego poboru opłat (e-TOLL w Polsce). Płatne są głównie niektóre odcinki autostrad A1, A2 i A4.
  1. A1 - płatny odcinek między węzłem Rusocin a węzłem Nowa Wieś.
  2. A2 - płatny odcinek między węzłem Konin a węzłem Stryków oraz odcinek ze Świecka do Konina zarządzany przez koncesjonariusza.
  3. A4 - płatny odcinek między węzłem Wrocław Wschód a węzłem Sośnica, zarządzany przez Stalexport Autostrady.

Bezpłatne odcinki autostrad:

Większość odcinków zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest bezpłatna. Do najdłuższych bezpłatnych odcinków należą części autostrad A1, A2 oraz A4.
  1. A1 - odcinki północne i południowe, takie jak odcinek od granicy z Czechami do węzła Pyrzowice oraz od węzła Toruń Wschód do węzła Gdańsk Południe są bezpłatne.
  2. A2 - odcinek od granicy z Niemcami do węzła Świecko oraz odcinki wschodnie bliżej Warszawy są dostępne bez opłat.
  3. A4 - odcinek od granicy z Niemcami do Wrocławia i od Krakowa do granicy z Ukrainą jest bezpłatny.
System opłat drogowych w Polsce jest wciąż w fazie rozwoju i zarówno lista płatnych, jak i bezpłatnych odcinków autostrad może ulec zmianie, zwłaszcza w kontekście planów rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowej.

Temat Myto znajdziesz również w serwisie:

Myto - Wiadomości

  • Firmy transportowe mogą odzyskać część niemieckiego myta

    Firmy transportowe mogą odzyskać część niemieckiego myta

    Czwartek, 10 grudnia 2020 (05:00)
    Polskie firmy świadczące usługi transportowe mają możliwość ubiegania się o zwrot części opłat poniesionych za przejazd po drogach niemieckich. Możliwość taką daje wyrok Trybunału...
  • Od lipca ważna zmiana dla kierowców

    Sobota, 27 czerwca 2020 (05:00)
    Od 1 lipca 2020 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) przejmie od Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) pobór opłaty elektronicznej za przejazd pojazdem ciężkim...
  • Od listopada nowy system poboru opłat na drogach?

    Od listopada nowy system poboru opłat na drogach?

    Środa, 20 czerwca 2018 (06:00)
    Jak poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, trwają prace nad opracowaniem nowego systemu poboru opłat na drogach krajowych od samochodów, których masa przekracza 3,5 tony.
  • Reklama
  • Niemcy chcą zarobić na zagranicznych kierowcach. Jest ostry sprzeciw UE

    Niemcy chcą zarobić na zagranicznych kierowcach. Jest ostry sprzeciw UE

    Sobota, 8 kwietnia 2017 (05:58)
    - Niemiecki system opłat drogowych może naruszyć zasadę niedyskryminacji w Unii Europejskiej - uznali deputowani Parlamentu Europejskiego. Na temat projektowanego w Berlinie systemu...
  • Drogi powinni utrzymywać kierowcy. Eksperci chcą zwiększenia ilości tras płatnych

    Drogi powinni utrzymywać kierowcy. Eksperci chcą zwiększenia ilości tras płatnych

    Środa, 3 sierpnia 2016 (05:50)
    Jak powinien wyglądać pobór opłat drogowych? Pomóc w odpowiedzi na to pytanie stara się Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, które przedstawiło swoją kompleksową propozycję nowego,...
  • Niemcy: KE walczy o sprawiedliwe myto

    Niemcy: KE walczy o sprawiedliwe myto

    Wtorek, 16 czerwca 2015 (06:00)
    Szef KE Jean-Claude Juncker zapowiedział na początku czerwca, że kierowana przez niego instytucja wdroży przeciwko Niemcom postępowanie o naruszenie unijnego prawa przy wprowadzaniu myta...
  • Reklama
  • Będzie nowy system identyfikacji pojazdów

    Będzie nowy system identyfikacji pojazdów

    Wtorek, 30 września 2014 (06:00)
    Zastosowany w Polsce system manualnego poboru opłat za korzystanie z autostrad uważany jest za niewydolny. Zdaniem Krzysztofa Króla, doradcy Prezydenta RP, rozwiązaniem sytuacji jest...
  • Do końca września zapadnie decyzja o systemie opłat za autostrady

    Do końca września zapadnie decyzja o systemie opłat za autostrady

    Czwartek, 14 sierpnia 2014 (10:47)
    Do końca września zapadnie decyzja, jaki system opłat będzie obowiązywał na autostradach - zapowiedziała wczoraj wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »