InPost wprowadza nowe Paczkomaty. Testy w dwóch polskich miastach
InPost wprowadza na rynek nowy model Paczkomatów. Urządzenia są wyposażone w panele fotowoltaiczne i magazyny energii, dlatego można je stawiać w dowolnym miejscu, niezależnie od dostępności przyłącza elektrycznego. Pilotaż innowacyjnych maszyn ruszył w Gdańsku oraz w Krakowie. Na rynkach europejskich są one testowane w Wielkiej Brytanii i we Włoszech, a wkrótce też we Francji.
Z pozoru nowa maszyna w niczym nie różni się od pozostałych. Zachowano w niej wszystkie funkcje standardowego urządzenia. Wprowadzono natomiast dodatkowe opcje pozwalające na ograniczenie zużycia energii. "Na przykład oświetlenie maszyny po zmierzchu zmniejsza się do 30 proc. swojej mocy, a w godzinach nocnych, gdy użytkowanie jest znikome, paczkomat może w pełni je wyłączyć" - informuje Interię InPost.
Nowe paczkomaty posiadają na dachu panele fotowoltaiczne. Są też wyposażone w magazyn energii, który pracuje nawet w ujemnych temperaturach. "Zastosowanie wbudowanej baterii umożliwia umieszczenie paczkomatu w dowolnym miejscu, niezależnie od dostępu do sieci zasilania" - opisuje biuro prasowe InPost. Jeśli zabraknie słońca, urządzenia będą zasilane ze stawianych w ramach pilotażu "maszyn matek". Są one podłączone do sieci energetycznej i mają funkcję ładowania baterii zasilających paczkomaty w przypadku złych warunków pogodowych.
W ramach pilotażu, w Polsce ustawiono już dziewięć nowych urządzeń - w Krakowie oraz w Gdańsku. Pod koniec maja zostały oddane do użytku trzy maszyny we Florencji, "gdzie jak dotąd - podkreśla InPost - nie było potrzeby wymiany baterii". W Londynie testy przeprowadzane są na dwóch maszynach. W czerwcu pilotaż ma wystartować we Francji - w okolicy miasta Lille planowane jest uruchomienie dziewięciu paczkomatów napędzanych energią słoneczną.
Nowy rodzaj urządzeń jest częścią prowadzonej przez Grupę InPost strategii dekarbonizacji. Jest ona jedną z siedmiu firm w globalnym sektorze logistycznym realizujących plan, którego celem jest pełna redukcja emisji CO2 do 2040 roku. Grupa inwestuje też w rozwój elektromobilności w zakresie floty i ładowarek elektrycznych. "Ślad węglowy dostaw do urządzenia Paczkomatu generuje nawet do 98 proc. mniej emisji CO2 na ostatniej mili w porównaniu z dostawą InPost do domu" - czytamy w komunikacie grupy.
W Polsce, pod koniec 2023 r., spółka posiadała ponad 21,7 tysiąca Paczkomatów. W I kwartale tego roku, we wszystkich krajach łącznie, 37 703 urządzenia. W pierwszych trzech miesiącach roku przychody InPostu wyniosły 2,43 mld zł. - o 21,5 proc. więcej r/r. W 2023 roku na wszystkich rynkach liczba obsłużonych przez InPost paczek przekroczyła 892 mln.