Intel: Sprzedaż sprzętu elektronicznego w Polsce spada. Najlepiej radzi sobie rynek urządzeń mobilnych

W trakcie kryzysu sprzedaż urządzeń mobilnych ratuje Intela. Dzięki nim spółka notuje niższe spadki od branżowej średniej. Ale komputery osobiste i serwery to wciąż ważny segment rynku, który w dodatku może jeszcze zyskiwać na znaczeniu. Dzięki dofinansowywanym z budżetu i UE programom, np. cyfryzacji i e-administracji już w przyszłym roku możliwa jest poprawa koniunktury i wzrost sprzedaży także tych urządzeń.

Jak przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Klekowski, dyrektor Intela na region Europy Centralnej i Wschodniej, produkująca procesory spółka dostosowała się do nowych preferencji klientów. Chętniej kupują oni urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, a nie komputery osobiste. Dzięki nowemu rynkowi Intel zmniejszył spadki sprzedaży.

- W drugim kwartale, według analityków, rynek spadł o 11 proc., natomiast przychody Intela w tym samym czasie spadły jedynie o 5 proc. Biorąc pod uwagę trudną sytuację ekonomiczną, to jest bardzo dobry wynik. Wskazuje on na to, że pomimo tego, że rynek komputerów osobistych jest słabszy, to z powodzeniem wchodzimy na rynek urządzeń ultramobilnych, takich jak tablety, smartfony, np. Samsung Galaxy Tab 3 czy Asus FonePad - mówi Tomasz Klekowski.

Reklama

Klekowski przewiduje jednak, że rynek komputerów osobistych wkrótce zanotuje odbicie. Być może jeszcze w tym roku, a na pewno w przyszłym. Szansą są dofinansowywane przez Unię i Polskę programy w zakresie np. e-edukacji, cyfryzacji i e-administracji. Dzięki nim rośnie sprzedaż właśnie komputerów osobistych oraz serwerów.

- W drugiej połowie roku powinien ożywić się cały rynek - przewiduje. - Mamy na myśli również budowę całej infrastruktury internetowej. Pochodną wzrostu sprzedaży urządzeń mobilnych jest to, że potrzeba coraz więcej serwerów, aby cały ten ruch tworzony przez urządzenia mobilne przetwarzać i wspierać. Na każde kilkaset nowych smartfonów potrzeba zakupu nowego serwera. I dział sprzedaży serwerów ma się bardzo dobrze.

Rozwój tego segmentu jest możliwy dzięki szybko rosnącej popularności rynku usług w chmurze obliczeniowej. W drugim kwartale tego roku, pomimo trwającego kryzysu i ogólnych spadków, w tym obszarze sprzedaż wzrosła o 40 proc. Podkreśla, że ożywienie będzie wiązało się również z rozpoczęciem w przyszłym roku nowej siedmioletniej unijnej perspektywy budżetowej, dzięki której uwolnione zostaną dodatkowe fundusze.

Polsce Intel notuje dobre wyniki w sprzedaży przez sieci specjalistyczne. W tym segmencie w odniesieniu do ubiegłego roku w ogóle nie ma spadku, a sprzedają się również wyposażone w procesory Intela komputery osobiste. Gorzej jest w pozostałych kanałach segmentu konsumenckiego w tym w obszarze sprzedaży przez firmy telekomunikacyjne. Z uwagi na kryzys ekonomiczny pojawiają się również problemy w zarządzaniu łańcuchem dostaw - spółka musi czasem mierzyć się z zatorami lub nadmiarami magazynowymi.

Ta sytuacja powoduje, że Intel osiągnie w tym roku gorsze od zakładanych przychody.

- Jednak nasza struktura produktów jest w tej chwili na tyle przygotowana, że biorąc pod uwagę perspektywę roku 2014, kiedy spodziewamy się pewnego ożywienia gospodarczego, nasza sprzedaż powinna być znacznie lepsza - mówi Klekowski. - W segmencie biznesowym już w drugiej połowie roku spodziewamy się pewnego ożywienia, ponieważ widzimy duże projekty, które są na etapie rozpoczęcia realizacji.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Nie tylko w Polsce spada sprzedaż urządzeń elektronicznych. Słabnie także rynek w Chinach oraz w krajach byłego Związku Radzieckiego. Klekowski zauważa jednak, że coraz lepsze wyniki notuje rynek amerykański.

Źródło informacji

Newseria Biznes
Dowiedz się więcej na temat: Intel | mobilne | urządzenia | sprzedaż | rynek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »