Internet atrakcyjnym medium reklamowym

Liczba polskich internautów rośnie z roku na rok. Według danych Megapanel PBI/Gemius w grudniu 2009 r. w Polsce było ponad 17 mln internautów w wieku 7 - 75 lat , co oznacza, że ponad połowa Polaków w tym przedziale wiekowym korzysta z globalnej sieci. Wzrasta także rola tego medium jako kanału komunikacji.

OMG Digital (dział OmnicomMediaGroup specjalizujący się w tworzeniu i realizacji niestandardowej komunikacji marketingowej online) - przeprowadził w maju 2009 r. badanie, którego celem było poznanie opinii na temat głównych przewag internetu nad innymi mediami, a tym samym określenie, w których obszarach internet zastępuje użytkownikom mediów telewizję i prasę. (OMG Metrics 05.2009).

Badanie przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek oraz częstotliwość korzystania z internetu próbie 644 polskich internautów . Wynik badania ujawnił, że internet zdecydowanie dominuje jako źródło rozrywki, informacji i porad w zakresie najpopularniejszych zainteresowań.

Wykres 1: Wykorzystanie mediów w celu realizacji potrzeb z zakresu: rozrywka, informacje, porady

Silne przeniesienie aktywności użytkowników mediów do internetu w poszukiwaniu rozrywki i realizacji potrzeb informacyjnych, otwiera możliwość łatwego dotarcia z przekazem reklamowym do znaczącej liczby konsumentów skuteczniej, niż przy wykorzystaniu tradycyjnych mediów.

Kim jest Polski Internauta

71 proc. internautów korzysta z sieci codziennie, spędzając w niej średnio ok. 1h 41 minut dziennie (Megapanel PBI/Gemius), co czyni z publiczności internetu atrakcyjną grupę odbiorców komunikatów reklamowych.

Z danych Megapanel PBI/Gemius wynika, że z internetu w równym stopniu korzystają kobiety, jak i mężczyźni. Biorąc pod uwagę wiek, najliczniejszą grupę stanowią osoby z przedziału: 25-34 lat (24 proc.). Niespełna 1/3 populacji polskich internautów (28 proc.) to osoby w wieku 35-54 lata.

Wykształcenie średnie ma 42 proc. internautów, wyższe 32 proc. Największy odsetek korzystania z Internetu stanowią osoby mieszkające na wsi (29 proc.). Grupa ta jednak uzyskuje niewielką przewagę nad mieszkańcami miast do 50 tys. (26 proc.) i miast powyżej 200 tys. mieszkańców. Zestawienie polskich internautów ze szczegółowym podziałem w obrębie powyższych kryteriów prezentuje tabela 1.

Tabela 1. Profil społeczno demograficzny polskich internautów

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, grudzień 2009, użytkownicy Internetu w wieku 7-75

Internet drugim medium pod względem wydatków na reklamę

Spowolnienie gospodarcze odbiło się zmniejszeniem budżetów reklamowych, co w mniej lub bardziej dotkliwy sposób odczuły wszystkie media z wyjątkiem internetu. Temu ostatniemu kryzys sprzyjał jako, że wielu reklamodawców decydowało się na przeniesienie budżetów do globalnej sieci. Wg informacji opublikowanych przez Raport adStandard, powołujących się na dane domów mediowych: Starlink i ZenithOptimedia, internet w I kwartale 2009 roku uplasował się na drugim miejscu po telewizji, pod względem wydatków na reklamę.

Wykres 2. Wydatki reklamowe na poszczególne media w Polsce

Źródło: Starlink, Raporty roczne o rynku reklamy, Starlink (2007-2009), Advertising Expenditure Forecast, Zenith Optimedia (prognoza 2010), Raport adStandard 2010

Potencjał tkwiący w internecie jako kanale komunikacji marketingowej jest doceniany coraz bardziej, o czym świadczyć może stały, dynamiczny wzrost wydatków na reklamę online. Wg danych opublikowanych przez IAB, wydatki na reklamę w sieci w roku 2008 wzrosły o 58 proc. w porównaniu do roku 2007. Warto wspomnieć, że internet jest jedynym medium notującym coroczny wzrost wydatków na reklamę.

Wykres 3. Wydatki na reklamę internetową w Polsce

IAB Polska (dane z lat 2007 i 2008 pochodzą z badania AdEx prowadzonego przez IAB i PwC), Raport adStandard 2010

Faktycznych danych o wartości wydatków na reklamę online w Polsce dostarcza badanie AdEx*, realizowane od 2008 przez IAB i Pricewaterhouse Cooper. Wg powyższego badania, obroty polskiego rynku reklamy za pierwsze trzy kwartały 2009 roku osiągnęły poziom 975 mln zł i jeśli w IV kwartale została zachowana dynamika wzrostu z poprzednich kwartałów, łączna wartość wydatków na reklamę w sieci w 2009 roku wynieść może nawet ok. 1,4 mld zł. Co istotne, daje się zauważyć, że internet jako medium reklamowe wykorzystywane jest przez coraz szerszą grupę branż i sektorów. Potwierdza to znaczny wzrost udziału w torcie kategorii określonej jako "inne" z 16 proc. w 2008 roku do 26 proc. w roku 2009. (Raport adStandard 2010).

Z roku na rok, internet staje się coraz częściej wykorzystywany jako kanał komunikacji marketingowej, zyskując przewagę nad innymi mediami. O jego atrakcyjności jako medium reklamowego decyduje zarówno zwiększająca się liczba internautów, wzrost aktywności i czasu spędzanego w globalnej sieci, jak i cechy reklamy online wyróżniające ją spośród innych kanałów - łatwość precyzyjnego dotarcia z przekazem do ściśle określonej grupy docelowej, szerokie możliwości interakcji z odbiorcami komunikatu, a przede wszystkim wysoka mierzalność efektów działań marketingowych i szybki zwrot z zainwestowanych pieniędzy.

*AdEx realizowany jest przez IAB i od 2008 roku i opiera się na danych dostarczonych przez największych graczy reklamowych z rodzimego rynku, jedynie wartość sprzedaży Google jest estymowana

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wydatki | Gemius | reklamy | internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »